De elektrotechnische detailhandel verwacht dat de verkoop van 3D-televisies aan het eind van dit jaar al rond de 85.000 stuks zal liggen. Voor 2011 wordt verwacht dat er nog eens 290.000 3D-toestellen worden verkocht. Volgens brancheorganisatie UNETO-VNI bestaat al 5% van de verkochte toestellen dit jaar uit 3D.
Dat maakt brancheorganisatie UNETO-VNI dinsdag bekend op basis van onderzoek uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK Retail en Technology.
UNETO-VNI verwacht dat 3D-tv in 2011 snel aan populariteit zal winnen en dat er volgend jaar zo’n 290.000 3D-televisies zullen worden verkocht. Belangrijke aanjager daarbij is de toenemende beschikbaarheid van 3D-content op drie fronten: gaming, Blu Ray films en televisieprogramma’s. Voor satellietbezitters is er een toenemend 3D-aanbod via Astra. Kijkers via de kabel kunnen nu al via SBS de eerste 3D-programma’s in de huiskamer ontvangen en 3D-films bestellen.
Volgens UNETO-VNI is het principe van 3D-kijken eenvoudig. “Het werkt op basis van stereoscopie, waarbij met elk oog een beeld wordt bekeken. De twee beelden samen zorgen voor een stereobeeld met diepte. Om 3D-televisie te kunnen kijken, is een speciale bril nodig en uiteraard een 3D-televisie.”
Dankzij technologische ontwikkelingen, waaronder HD, is 3D in hoge kwaliteit te beleven. Alle grote fabrikanten hebben hierop ingespeeld en brengen inmiddels 3D-televisies op de markt. “Ten onrechte wordt nog wel eens gedacht, dat je met 3D-televisie het huidige programma-aanbod in 2D niet kunt bekijken. Een 3D-televisie is echter ook een hoogwaardige 2D-tv. Via de afstandbediening kan de kijker eenvoudig switchen tussen 3D en 2D.” [Radiowereld.NL]