‘A night like this’ van Caro Emerald is in 2010 het meest gedraaide Nederlandse nummer op de landelijke radiostations en staat daarmee op de 3e plaats in de Airplay Top 100. Het nummer was 4129 keer te horen op de landelijke publieke en commerciële zenders. ‘Hey Soul Sister’ van Train staat op de 1e plaats gevolgd door ‘This ain’t a love song’ van Scouting for girls.
Het Masker van Nick & Simon is in 2010 het meest gedraaide Nederlandstalige nummer, zo blijkt uit de gegevens van SoundAware. Het nummer was in dit jaar 1565 keer te horen op de landelijke publieke en commerciële zenders. In de Airplay Top 100 staan 18 nummers die van Nederlandse afkomst zijn, waarbij 14 Engelstalig en 4 Nederlandstalig. Een daling ten opzichte van 2009 toen er 20 platen van Nederlandse afkomst in de Top 100 genoteerd stonden.
Anouk blijft het goed doen en staat met drie nummers in de Airplay Top 100 genoteerd, op nummer 54 Woman, op nummer 67 For bitter or worse en op nummer 68 Three days in a row. De lijst wordt verder gedomineerd door buitenlandse artiesten.
In de Top 100 zijn verder 11 dance platen te vinden. Tim Berg met Bromance is de hoogst genoteerde dance-plaat met een 11e notering. Op het gebied van dance voert Spinnin’ Records de lijst aan met 5 noteringen.
Universal Music heeft de meeste noteringen in deze Top 100 met een marktaandeel van 34%. Een stijging ten opzichte van 2009 toen ze een marktaandeel van 27% hadden verworven.
SoundAware levert op dagelijkse basis airplay-rapportages aan de media-industrie. Op dit moment worden meer dan 70 radio- en televisie-stations gemonitord. Onder de klanten van SoundAware bevinden zich o.a. Buma/Stemra, Stichting Top 40, 3FM met de Mega Top 50, de Ster, Radio 538, Sky Radio, Q-music, Radio 10 Gold, Radio Veronica, Slam FM, Classic FM, BNR Nieuwsradio, Hitradio Veronica en diverse platenmaatschappijen en andere media-bedrijven. [Radiowereld.NL]