Zendermanager Kees Toering meldt dat de Top 2000 tussen Kerst een Oud en Nieuw 11 miljoen Nederlanders heeft bereikt via radio, televisie en internet. Dat is een half miljoen meer dan vorig jaar. Er werd massaal afgestemd op Radio 2: 7,3 miljoen luisteraars tegen 6,6 miljoen in 2009. Opvallend is het grote aantal jongeren (10 tot 34 jaar) dat toch naar de Top 2000 luisterde: 2,3 miljoen en dat is bijna de helft van alle jongeren in ons land.
Behalve het recordaantal radioluisteraars werd de Top 2000 website goed bezocht; 1,1 miljoen. Naar de verschillende Top 2000 programma’s op televisie, zoals de Top 2000 a Gogo en de Top 2000 in Concert keken in totaal 6,9 miljoen Nederlanders.
De bekendheid van de crossmediale muzieklijst is in 2010 gestegen naar 86%. 12,3 miljoen Nederlanders kennen het evenement en dat is ruim 10% meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die vandaag zijn bekendgemaakt door onderzoeksbureau Radiocall.
Kees Toering, zendermanager Radio 2: “Eerlijk gezegd hadden we de afgelopen jaren de indruk dat er niet zoveel rek meer zat in het bereik van de Top 2000. Maar deze cijfers logenstraffen die gedachte. Fantastisch dat weer zoveel mensen meer plezier hebben beleefd aan dit crossmediale evenement.
Geweldig om te constateren dat eigenlijk drie generaties door popmuziek als het ware worden verbonden. Jongeren, mensen van middelbare leeftijd en ouderen. Vanwege de vele media-aandacht en de massale reacties voelde het vorige week al wel of de Top 2000 nog heviger werd beleefd dan in voorgaande jaren, maar dat het zo zou uitpakken, dat verwachtte ik niet”. [Radiowereld.NL]