Radiobestedingen stijgen in 2010 met 5%

Radio heeft 2010 met een prima resultaat kunnen afsluiten. Na een voorzichtig 1e kwartaal (1%) heeft radio, dankzij een gemiddelde 6% stijging in Q2-Q4 een sterke stijging van 5% kunnen realiseren. Hiermee passeert radio de grens van € 230 miljoen (€ 230.556.000,-). Ook het aantal radio-adverteerders is in 2010 sterk gestegen met 4% tot 1791 adverteerders.

De drie grootste branches van radio-adverteerders op radio waren: financiële dienstverlening, transport en retail en deze top 3 branches lieten ook de grootste stijging zien. De top 3 adverteerders in 2010 waren: KPN, Unilever en General Motors. Opvallend was ook de explosieve groei bij retailers. Albert Heijn en Lidl behoren tot de 5 grootste groeiers op radio.

RAB (Radio Advies Bureau) Directeur George Bohlander: “Het is fantastisch, dat steeds meer adverteerders voor radio kiezen. Naast de sterke radiobranches zoals financiën en transport gaan steeds meer retailers radio inzetten. Grote merken als Albert Heijn, Lidl, Kruidvat en Jumbo behoren tot de grootste stijgers in deze groep. Een andere belangrijke ontwikkeling is de explosieve groei bij non-spot. 2010 is voor non-spot het absolute topjaar.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten