RTL Nederland heeft in 2010 de hoogste kijkcijfers behaald sinds 1999. De vier zenders kwamen in de doelgroep 20 tot 49 jaar uit op een gezamenlijk zenderaandeel van 33,0 procent, een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. RTL 4 steeg ook 8 procent in de doelgroep van de familiezender (Boodschappers 20 tot 49 jaar) terwijl RTL 7 het beste jaar had sinds de start in 2005.
‘X FACTOR’, ‘Holland’s Got Talent’, ‘Ik Hou van Holland’, ‘Ushi’, ‘Expeditie Robinson’, ‘So You Think You Can Dance’ en ‘Voetbal International’ deden het in 2010 beter dan ooit tevoren, terwijl nieuwe tv-programma’s zoals ‘The voice of Holland’ en ‘Oh Oh Cherso’ spraakmakend en ook bijzonder succesvol waren.
December
De maand december werd eveneens met hoge kijkcijfers afgesloten. Het gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar bedroeg 35,6 procent, een stijging van 13 procent ten opzichte van december 2009. Daarmee werd het de beste decembermaand sinds 1999. RTL 4 realiseerde ook de beste decembermaand sinds 1997 (21,9 procent zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar) en een stijging van 23 procent ten opzichte van december 2009. Acht films trokken in de feestmaand meer dan een miljoen kijkers.
RTL 5 sloot december af met een zenderaandeel van 7,6 procent in de doelgroep van de zender (20 tot 34 jaar).
Mannenzender RTL 7 steeg 21 procent vergeleken met december 2009 en scoorde met een zenderaandeel van 7,6 procent in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar de beste decembermaand ooit. Vrouwenzender RTL 8 kwam in december 19 procent hoger uit dan in de laatste maand van het vorig jaar (3,2 procent zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar).
RTL 4
Familiezender RTL 4 bereikte in 2010 een zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar van 18,4 procent, het hoogste cijfer sinds 2003. Vier van de 10 best bekeken programma’s van 2010 (exclusief sport) waren van RTL 4: ‘The voice of Holland’, ‘Ik Hou Van Holland’, ‘All You Need is Love’ en ‘Ushi & Loesie’.
‘The voice of Holland’ trok op 15 oktober ruim 3 miljoen kijkers in 6+, goed voor een zenderaandeel van 54,0 procent in de core doelgroep van RTL 4. ‘De TV Kantine’ kwam uit op 46,6 procent zenderaandeel op 12 november (2,3 miljoen kijkers 6+) en ‘Ik Hou Van Holland’ scoorde op 4 december 43,5 procent zenderaandeel (3 miljoen kijkers 6+), allebei nieuwe records. ‘X FACTOR’ behaalde op 28 mei het hoogste zenderaandeel ooit: 41,8 procent en Wendy van Dijk brak op 23 oktober met ‘Ushi & Loesie’ een nieuw record: 2,7 miljoen kijkers (6+). Op 24 december bereikte de traditionele ‘All You Need Is Love’-kerstspecial een nieuw hoogtepunt met 2,8 miljoen kijkers (6+) en 37,1 procent zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4.
‘Holland’s Got Talent’ ging in 2010 naar RTL 4 en het werd de best bekeken reeks in Nederland ooit. De finale trok 2,6 miljoen kijkers in 6+ (40,5 procent zenderaandeel).
De basisspelers in de vooravond van RTL 4 hadden ook een heel mooi jaar. ‘RTL Boulevard’ bereikte op 7 oktober een topscore van 1,5 miljoen kijkers in 6+ terwijl het ‘RTL Nieuws’ en ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ uitkwamen op hoogtepunten van respectievelijk 1,8 miljoen (19 december) en 1,7 miljoen (19 november).
RTL 5
RTL 5 komt in 2010 uit op 8,8 procent in de core doelgroep 20 tot 34 jaar. Het afgelopen jaar stond voor de zender in het teken van kijkcijferrecords en spraakmakende televisie. Het meest opvallend was hierbij ‘Oh Oh Cherso’. Het programma staat op nummer één van de best bekeken programma’s van het afgelopen jaar bij RTL 5 met een hoogtepunt van 51,9 procent zenderaandeel in de eigen doelgroep en 1,4 miljoen kijkers in 6+, gevolgd door ‘Oh Oh Cherso De Reünie’ op 11 november met 45,9 procent zenderaandeel (20 – 34 jaar) en ruim 1,1 miljoen kijkers in 6+.
‘Expeditie Robinson’ beleefde het beste seizoen ooit bij RTL 5 en staat op de derde plaats in de top van de zender met 37,9 procent in 20 tot 34 jaar en ruim 1,3 miljoen kijkers (6+). Een ander record is weggelegd voor het dansspektakel ‘So You Think You Can Dance’. Op 24 oktober beleefde de show de best bekeken uitzending met 24,2 procent zenderaandeel (20 – 34 jaar) en 1 miljoen kijkers (6+). Het nieuwe programma van Bridget, ‘Hoe Vind Ik Een Vent’, haalde op 7 oktober maar liefst 31,7 procent zenderaandeel en is hiermee verreweg het best scorende format van het RTL 5-gezicht. Het nieuwe ‘Topchef’ is evens goed ontvangen door de kijker en haalde in de finaleweek op 25 november zelfs 21,1 procent zenderaandeel (20 – 34 jaar).
RTL 7
Met een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar van 7,1 procent werd 2010 het beste jaar ooit voor RTL 7. Vlaggenschip ‘Voetbal International’ had een recordjaar. Met de reguliere uitzendingen werd op 6 december een voorlopige piek bereikt van 674.000 kijkers in 6+ terwijl de dagelijkse WK-versie, ‘VI Oranje’, op 6 juli zelfs 917.000 kijkers trok.
‘Barend & Barend’ was een succesvolle introductie evenals ‘Operation Repo: Payback Time’ in de (reality)vooravond van de zender. De per avond gethematiseerde films deden het ook goed bij het mannelijke publiek, met ‘Ghost Rider’,‘League of Extraordinary Gentlemen’ en ‘A Knight’s Tale’ als koplopers.
Dat RTL 7 een echte mannenzender is, blijkt wel uit het feit dat de best bekeken programma’s voetbal- en autosportuitzendingen zijn. De tweedelige KNVB Beker-finale tussen Ajax en Feyenoord staat bovenaan: op 25 april ruim 2,5 miljoen kijkers (6+) en een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar van 62,2 procent, op 6 mei waren dit ruim 2 miljoen kijkers en 50,0 procent. Ook de Europa League deed het goed bij ‘de tweede voetbalzender van Nederland’. Juventus – Ajax was hierbij de best bekeken wedstrijd (23,3 procent zenderaandeel). Op 14 november kwam de ontknoping van het Formule 1-seizoen in Abu Dhabi uit op 41,0 procent zenderaandeel.
RTL 8
Vrouwenzender RTL 8 sluit 2010 af met een zenderaandeel van 3,2 procent in de core doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. De film ‘Home Alone 4’ op 28 december was met 844.000 kijkers de best bekeken uitzending ooit sinds de start van RTL 8. ‘Home Alone 3’,‘Bend It Like Beckham’, ‘Sound Of Music’ en ‘Mom at Sixteen’ zijn de nummers 2, 3, 4 en 5 bij de best bekeken films in 2010 met respectievelijk 11,6 procent en 11,2 procent zenderaandeel (Vrouwen 20 – 49 jaar). Verder scoorde het prachtige kostuumdrama ‘The Tudors’ opvallend goed bij de vrouwenzender, met een hoogtepunt op 11 april met 11,8 procent zenderaandeel (Vrouwen 20 – 49 jaar). In de vooravond wordt ‘Style By Jury’ goed bekeken met op 20 januari zelfs 6,9 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 tot 49 jaar. [Radiowereld.NL]