Joe FM en Studio Brussel zijn de winnaars van de nieuwe luistercijfersmeting in Vlaanderen, terwijl in Wallonië Radio Contact de koppositie inpikte van Bel RTL. Dit blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. In Vlaanderen gaat Radio 2 nog steeds aan kop.
Radio 2 aan kop
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de halfjaarlijkse luistercijfers. Golf 21 bevat de periode augustus tot en met december 2010. Hieruit blijkt dat Radio 2 nog steeds verreweg het populairst in Vlaanderen is. Wel moest de familiezender van de VRT weer een beetje inleveren. Desondanks staat de zender nog altijd comfortabel op de hoogste tree met 29,7% marktaandeel.
Hitradio verliest terrein
Ook de beide hitzenders in Vlaanderen, Q-muisc en MNM, zagen hun marktaandeel dalen. Q daalde met 1,1 procentpunt naar 14,3%, maar blijft wel marktleider in de doelgroep 18 tot 44 jaar. MNM zag het marktaandeel dalen naar 9,5%. De hitzender van de VRT blijft hiermee terrein verliezen, ondanks dat het station vorig jaar nog een positieve evaluatie kreeg van de Raad van Bestuur.
StuBru
Opvallend is opnieuw de forse winst voor Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender van de VRT noteerde in het eerste half jaar van 2010 nog een verlies van 0,6 procentpunt, maar maakte deze het laatste half jaar meer dan goed. Het marktaandeel steeg met 1,7 procentpunt naar 11,5%. Studio Brussel lijk hiermee dezelfde stijgende lijn te pakken te hebben als 3FM in Nederland. Daarnaast had Studio Brussel met ‘Music for Life’, de Vlaamse versie van ‘Serious Request’, een sterke troef in handen.
Hello I’m Joe
De tweede grote winnaar van deze meting is Joe FM. Het zusje van Q-music, dat zich met veel hits uit de jaren ’80 en ’90 op de wat oudere luisteraar richt, steeg door naar 7,6% marktaandeel. Peter Bossaert, directeur van de Q-groep over de prestaties van Joe: “Onze strategie om naast Q-music een tweede sterk merk in de Vlaamse radiomarkt uit te bouwen, blijkt zijn vruchten af te werpen. We voelden al langer het enthousiasme in de doelgroep tussen 30 en 40 jaar voor Joe FM. We zijn blij dat dit gevoel zich nu ook in de cijfers vertaalt.“ Naast Joe steeg overigens ook concurrent Nostalgie.
Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 256 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM volgt verrassenderwijs op de tweede plek met 235 minuten, terwijl Studio Brussel de derde plek inneemt met 206 minuten.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte doorbrak de hitzender Radio Contact de jarenlange dominantie van Bel RTL. Laatstgenoemde zender heeft een bijzonder slecht half jaar achter de rug. Het marktaandeel van Bel RTL daalde namelijk met maar liefst 3,2 procentpunt naar 15,6%. Ook Radio Contact daalde, maar wist toch nog 16,3% marktaandeel te scoren. Genoeg voor het marktleiderschap.
Mocht Bel RTL de dalende lijn doorzetten, dan is ook de tweede plek niet veilig. VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF zag het marktaandeel stijgen naar 15,1%. Ook de oldieszender Nostalgie deed goede zaken en steeg opnieuw tot boven de 10%. [RS/Radio.NL]