RTL Nederland blijft marktleider in januari

RTL Nederland beleefde afgelopen maand de beste januarimaand sinds 1999. De marktleider kwam in januari uit op 33,7 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar. Dat is maar liefst 11 procent hoger dan januari vorig jaar (30,4 procent). De Publieke Omroep kwam uit op 27,5 procent en de SBS Groep haalde 22,2 procent.

RTL 4
RTL 4 heeft de beste januarimaand sinds 1998 afgesloten. Het zenderaandeel in de doelgroep van de familiezender, Boodschappers van 20 tot 49 jaar, kwam uit op 20,0 procent, wat 20 procent hoger is dan januari 2010.

De best bekeken uitzending was de finale van ‘The voice of Holland’ met 3,7 miljoen kijkers (4,2 miljoen op het hoogtepunt). Het zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4 bedroeg bijna 60 procent. ‘De TV Kantine’ trok dezelfde avond eveneens een record aantal kijkers: 3,1 miljoen (55,8 procent zenderaandeel).

Het nieuwe zaterdagavondprogramma ‘M1nute To Win It’ ging op 8 januari van start met 1,7 miljoen kijkers en een zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4 van 26,9 procent. Ook het nieuwe ‘Help, Mijn Kind Is Te Dik’ deed het goed (19,1 procent) terwijl ‘X Factor’ met het vierde seizoen eveneens sterk van start ging (23,1 procent).

‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ heeft een gemiddeld zenderaandeel in januari van 24,8 procent. Maar ook de andere programma’s in de vooravond blijven zeer sterk scoren: ‘RTL Nieuws’ met 37,7 procent op 5 januari en ‘RTL Boulevard met 32,1 procent eveneens op deze woensdag.

RTL 5
RTL 5 kwam in januari op een zenderaandeel van 8,5 procent uit in de doelgroep 20 tot 34 jaar, wat 9 procent hoger is dan januari 2010. ‘America’s Next Topmodel’ was het best bekeken programma en haalde op maandag 17 januari 17,7 procent zenderaandeel in de eigen doelgroep. Ook ‘Tabatha’s Salon Makeover’ scoort hoge cijfers op de maandag met 19,3 procent zenderaandeel. Het nieuwe seizoen van ‘Glee’ ging op dinsdag 25 januari erg goed van start met 17,0 procent zenderaandeel (20 tot 34) en het nieuwe programma ‘Wie Is De Reisleider’ weet op donderdag een hoog zenderaandeel te behalen. De beste score tot nu toe was op donderdag 13 januari met 15,4 procent in 20 tot 34 jaar. De crimeavond op zondag met achtereenvolgens ‘Lie To Me’, ‘CSI: Miami’ en ‘White Collar’ doet het ondanks de concurrentie steeds beter met een mooi aandeel voor ‘CSI: Miami’ van 12,9 procent.

RTL 7
RTL 7 heeft opnieuw een mooie maand achter de rug. De mannenzender kwam ruim boven januari 2010 uit met een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar van 7,0 procent (januari 2010: 6,8 procent). Nieuwe programma’s zoals ‘Voetbalfans’ en ‘De Beste Voetballers Ooit’ gingen sterk van start met zenderaandelen in de doelgroep van RTL 7 van respectievelijk 11,8 en 12,7 procent.

De Dakar-uitzendingen trokken meer kijkers dan vorig jaar. Het gemiddelde zenderaandeel hiervan kwam uit op 9,3 procent (januari 2010: 8,7 procent).

Vaste waarde ‘Voetbal International’ deed het weer uitstekend met een topscore van 13,8 procent zenderaandeel in Mannen 20 tot 49 jaar op maandag 24 januari en gisteravond voor het eerst meer dan 700.000 kijkers voor een reguliere uitzending: 704.000 kijkers.

In de vooravond blijken ‘Operation Repo (10,0 procent op 10 januari) en ‘Politie Op je Hielen’ (12,3 procent op 25 januari) een solide basis en ook de geprogrammeerde films wisten goed hun weg te vinden naar de mannelijke kijkers. De best bekeken film in januari was ‘Terminator 2: Judgement Day’ met een zenderaandeel van 14,3 procent in de doelgroep van de mannenzender.

RTL 8
De vrouwenzender van RTL Nederland, RTL 8, haalde in januari een zenderaandeel van 2,9 procent in de eigen doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar (januari 2010: 3,0 procent). De best bekeken film was ‘Augusta Gone’, die 7 procent zenderaandeel haalde in Vrouwen 20 tot 49 jaar. Ook deed de miniserie ‘Human Trafficking’ het op woensdag 5 januari erg goed met 8,9 procent zenderaandeel. De dubbele afleveringen van ‘Mystery Diagnosis’ op zaterdag doet het met gemiddeld 3,1 procent steeds beter.

RTL Telekids liet een stijgende lijn zien en haalde in januari tussen 06.30 – 09.30 uur een gemiddeld zenderaandeel van 7,2 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten