Discovery Networks, moederbedrijf van mannenzender Discovery Channel, lanceert op 4 juli 2011 de nieuwe vrouwenzender TLC met veel entertainment en non-fictie. De tv-zender heeft volledige dekking in Nederland in het analoge en digitale basispakket. TLC zendt vanaf 18.00 uur uit op het kanaal van Animal Planet en richt zich op vrouwen tussen 25 en 39 jaar.
TLC wordt een volledig Nederlandse zender met Nederlandstalige programma’s, promo’s en commercials. Jochem de Jong, Algemeen Directeur Discovery Networks Benelux: “Dat we succesvol een kwalitatieve mannenzender kunnen neerzetten, hebben we bewezen met Discovery Channel. Onderzoek staat centraal bij Discovery Networks en verschaft ons onmisbaar inzicht in onze doelgroep en hun voorkeuren. Zo weten wij dat TLC een sterke aanvulling vormt op de Animal Planet-programmering en daarom verwachten wij dat TLC een uitgelezen kans vormt om nieuwe kijkers te trekken.
We streven naar een voortrekkersrol op het gebied van vrouwenprogrammering, net zoals we die verworven hebben voor mannen met Discovery Channel. Vanaf 4 juli heeft elke vrouw in Nederland beschikking over een hoog kwalitatieve entertainmentzender met een unieke focus op non-fictie.”
Animal Planet
Animal Planet is momenteel met een marktaandeel van 3,4% overdag de 6e zender voor vrouwen in Nederland in de doelgroep vrouwen 20 tot 49 jaar en blijft dagelijks te zien tot 18.00 uur, waarna de zender overgaat in TLC. Daarnaast is Discovery Networks bezig met de uitrol van Animal Planet HD, een 24-uurs kanaal met de mooiste Animal Planet programma’s in full HD beeldkwaliteit. [Radiowereld.NL]