Wild FM op kop bij regionale zenders NH

Onder toezicht van Maurice de Hond heeft onderzoeksbureau No Ties een uitgebreid luisteronderzoek gedaan in opdracht van Wild FM Hitradio. Volgens het regionale hitstation was er nog geen luisteronderzoek dat alle Noord-Hollandse radiostations in kaart heeft gebracht. In het No Ties luisteronderzoek zijn dan ook alle radiozenders gemeten met een FM-zender in Noord-Holland, inclusief radiozenders die niet participeren in het maandelijkse Radiolog luisteronderzoek van Intomart GfK.

In het luisteronderzoek zijn ruim 800 respondenten in Noord-Holland gevraagd naar hun luistergedrag. Doordat naast het week- en dagbereik ook de luistertijden zijn gemeten kon ook het marktaandeel van de radiostations worden vastgesteld, wat tot een interessante uitkomst heeft geleid.

Zo heeft Wild FM Hitradio een marktaandeel van 5,3% in de doelgroep 18-44 jaar, en heeft daarmee een ruime voorsprong op de publieke zender RTV Noord-Holland (1,6%). Ook commerciële regionale zenders als Radio Decibel (2,4%) en Fresh FM (1,7%) worden een stuk minder beluisterd dan Wild FM Hitradio. Met een weekbereik van 16,3% is Wild FM Hitradio groter dan bijvoorbeeld het weekbereik van FunX (9,4%) en Radio Decibel (5,8%) bij elkaar opgeteld in 18-44 jaar.

In de doelgroep 18-24 jaar neemt Wild FM Hitradio met een marktaandeel 6,8% een vijfde positie in, daarmee vele landelijke stations achter zich latende zoals Radio Veronica (2,8%) en Slam!FM (2,4%). Het weekbereik in deze groep is 20%, wat betekent dat 1 op de 5 jongeren tussen 18-24 jaar wekelijks naar Wild FM Hitradio luistert.

Jeroen Haak, Sales Director Wild FM Hitradio: “Wij zijn erg blij met deze uitkomst. Onze huidige adverteerders wisten natuurlijk al dat adverteren op ons station voordelig is én geld oplevert. Met deze cijfers zien ook toekomstige adverteerders dat je met een radiospot op Wild FM je als ware adverteert op twee of drie (regionale) stations tegelijk. Dit vanwege ons bereik welke groter is dan meerdere (regionale) stations bij elkaar opgeteld. Neem daarbij het gegeven dat adverteren op Wild FM slechts € 1,76 per seconde kost ofwel, bij Wild FM heeft u meer bereik per betaalde euro, Top dus!”

Dave Leusink, General Manager Wild FM Hitradio: “Het enige echte hitstation zijn in Noord-Holland mét landelijke allure en spannende winacties van auto’s tot schoonheidsoperaties krijgt door deze cijfers ook een waardering: Goed bezig! Met onze vernieuwde programmering inclusief een nieuwe, luisteraargedreven ochtendshow kijk ik nu al uit naar de volgende meting. Dit smaakt naar meer!” [Radiowereld.NL]