Het gaat goed met radio. De radio-omzet is in 2010 met 5% gestegen. Voor 2011 wordt een stijging van 3% verwacht, mede door de volgende positieve ontwikkelingen in de radiomarkt. Dat meldt het RAB dat tot doel heeft hét kenniscentrum te zijn voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met radio als reclamemedium.
– De overheid heeft aan de commerciële radiomarkt eindelijk zekerheid gegeven, zodat zij tot en met 2017 op hun eigen FM frequenties hun luisterpubliek verder kunnen uitbouwen. Ook nieuwkomers kunnen op de radiomarkt toetreden, want er zijn nog twee FM frequenties beschikbaar.
– Qua mediatijdbesteding blijft radio bij de consument het belangrijkste mediumtype. In het onlangs gepubliceerde STIR internetonderzoek is radio koploper met 38% aandeel.
– De afgelopen jaren ontdekken steeds meer adverteerders de kracht van radio en de verwachting is dat in 2011 opnieuw een record aantal adverteerders radio gaat inzetten.
– De meest recente luistercijfers van het Continu Luisteronderzoek laten zien dat de radiobeluistering stijgt. Dit wordt ook bevestigd door de jaarlijkse basisondervraging.
In het 1e kwartaal 2010 was er een lichte omzetstijging van 1% tot € 47.952 en in het 1e kwartaal 2011 een lichte omzetdaling van 1% tot € 47.377. Rekening houdend met een vergelijkbare positieve voortzetting in de komende drie kwartalen 2011 zal de radio-omzet in 2011 met circa 3% stijgen tot een bedrag van € 237,5 miljoen.
RAB Directeur George Bohlander: “Radio tv en online vormen steeds vaker de ‘oren en ogen’ van een succesvolle reclamecampagne. De verwachting is, dat ook mobiel zal uitgroeien tot een belangrijk platform voor de radiobeluistering. We verwachten voor 2011 een 3% groei. Dit ligt in lijn met de verwachting van de International Advertising Expenditure Forecast van Zenith Optimedia. Voor 2012-2014 wordt een groei van 3,5% gemiddeld per jaar verwacht.” [Radiowereld.NL]