In april behalen RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel van 34,7% in de doelgroep 20 tot 49 jaar. Een stijging van 4 procent ten opzichte van vorige maand (33,4%) en 1 procent ten opzichte van april 2010 (34,5%). RTL Nederland blijft hiermee met grote voorsprong marktleider. De Publieke Omroepen kwamen uit op 25,7% en de SBS Groep op 22,4%.
RTL 4 scoorde de beste aprilmaand sinds 1998. In de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar werd een zenderaandeel bereikt van 20%, dat is 11 procent hoger dan voorgaande maand.
Het beste resultaat werd op 16 april gerealiseerd door ‘Ik Hou Van Holland’: 40,1% zenderaandeel (Boodschappers 20 tot 49 jaar) en 2,8 miljoen kijkers. De nummer 2 van RTL 4 wat betreft het zenderaandeel was ‘X FACTOR’ met 33% op 29 april. 1,5 miljoen kijkers stemden af op de talentenjacht op vrijdagavond. Ook ‘Iedereen Is Gek Op Jack’, ‘Echt Waar?’ en ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ trokken in het weekend een miljoenenpubliek.
Doordeweeks gingen ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’, ‘Help, Mijn Man Is Klusser’, ‘Bouwval Gezocht’, ‘Herrie In Het Hotel’, het ‘RTL Nieuws’ van 19.30 uur en de kick off-uitzending van ‘Wie Is Mijn Vader?’ over de grens van 1 miljoen kijkers heen.
RTL5
RTL 5 komt in april uit op een zenderaandeel van 10,1% in de doelgroep 20 tot 34 jaar. Dat is 6 procent hoger dan vorige maand (9,5%) en 12 procent hoger dan april vorig jaar (9,0%). De tv-zender heeft dit onder andere te danken aan de donderdagavond met ‘Echte Meisjes in de Jungle’ en ‘Oh Oh Tirol’.
Op 14 april behaalden genoemde programma’s marktaandelen van respectievelijk 24,3% en 30,9%. Voor ‘Echte Meisjes in de Jungle’ was dat de hoogste score tot nu toe. Ook ‘Topchef’ doet het uitstekend in de vooravond met op woensdag 20 april een record van 22,6% zenderaandeel. Daarnaast blijft ‘Dames en Heren in de Dop’ populair onder jonge kijkers. Dit programma behaalde op woensdag 20 april het hoogste aandeel met 14,9%. Op zondag 17 april realiseerde ‘The Ultimate Dance Battle’ een mooie 19,1% zenderaandeel.
RTL7
RTL 7 had de beste aprilmaand sinds april 2008 met 7,6% in Mannen 20 tot 49 jaar. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van april 2010. De talkshows deden het zeer goed. ‘Voetbal International’ brak op 4 april een nieuw record wat betreft het zenderaandeel: 20,3% in de doelgroep van de zender.
‘Barend & Barend’ ging in april met een tweede reeks van start en kwam op 25 april uit op 9,3%. Ook de sportuitzendingen kon de RTL 7-kijker goed waarderen, zoals de kwartfinales van de Europa League. De twee duels tussen PSV en Benfica trokken 1,2 en 1,3 miljoen kijkers en waren goed voor zenderaandelen van 19,4% en 20,5% (Mannen 20 – 49 jaar).
Bij de Formule 1 bereikten de GP’s van Maleisië en China zenderaandelen van respectievelijk 43,2% en 50,3% (Mannen 20 tot 49 jaar). De films blijven het goed doen bij RTL 7, met in april als uitschieters ‘Fantastic Four’ (11,5%), ‘Behind Enemy Lines Colombia’ (9,2%) en ‘Pineapple Express’ (9,0%). In de vooravond blijft ‘Operation Repo’ populair (9,4% zenderaandeel in Mannen 20 tot 49 jaar).
RTL8
Vrouwenzender RTL 8 haalde in april een zenderaandeel van 2,9% in de core doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar. Dat is 4 procent hoger dan vorige maand (2,8%). Het gaat goed met de langstlopende soap ‘As The World Turns’, dat steeg naar 6,7% zenderaandeel. De hoogste score sinds april 2010. De best bekeken film was ‘Every Mother’s Worst Fear’, die woensdag 13 april 6,1% zenderaandeel haalde. [Radiowereld.NL]