Lokale omroep FunX zoekt kansen om te overleven

Radiostations doen er tegenwoordig alles aan om maar zoveel mogelijk op te vallen in de media. Niet alleen bij de luisteraars, ook bij de mediabureaus van Nederland. Radiostations, zoals FunX, verdienen namelijk geld door reclame uit te zenden. Reclames binnen halen kan via het station zelf, maar bijvoorbeeld ook via een mediabureau.

De lokale zender FunX biedt nu via een mediabureau bij een boeking van 220 radiospots van 20 seconden voor 12.500,- gratis scooters aan. Maar volgens mediabureau Zigt zal dit soort acties “bij mediabureaus niet leiden tot een ander zenderadvies”, zo schrijft Rogier Bruggeman van Zigt.

FunX niet in de ether
FunX probeert niet alleen te overleven door leuke acties te verzinnen voor adverteerders op het lokale radiostation. FunX wil ook graag uitbreiding in de ether. Een groot bereik in de ether noemt het station ‘cruciaal’.

Het is zeer opvallend dat het lokale radiostation ook een landelijke FM frequentie nodig heeft. FunX zendt namelijk al via de ether uit in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. En luisteraars weten de lokale omroep ook steeds beter te vinden via internet, mobiel en via de kabel in bijna heel Nederland.

FunX uit Amsterdam heeft onlangs ook geprobeerd landelijk in de ether te komen. Kamerlid Bruno Braakhuis (GroenLinks) diende een motie in om de nog vrijstaande landelijke frequentieruimte (kavel A8) op FM open te stellen voor ‘urban’ muziek.

Daarmee zou de lokale omroep FunX ook kans hebben op landelijke dekking. Maar de motie kreeg geen meerderheid in de Kamer. Kavel A8 is namelijk bedoeld voor zenders, gericht op jazz of klassieke muziek. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten