Luide tv-spotjes aan banden gelegd

Luidruchtige televisiereclames worden aan banden gelegd. Het geluid van tv-spotjes is nu vaak een stuk harder dan dat van televisieprogramma’s, maar nieuwe regels maken daar per 1 september 2011 eindelijk een einde aan. Dat heeft SPOT, het marketingcentrum voor tv-reclame donderdag bekendgemaakt.

De nieuwe richtlijnen schrijven voor dat reclames niet harder mogen worden uitgezonden dan de televisieprogramma’s op dat net. De regels zijn gebaseerd op een Europees advies van de European Broadcast Union.

Reclames die niet aan de regels voldoen worden desnoods door SPOT zelf aangepast. Met ingang van volgend jaar worden reclames die te hard staan zelfs niet meer uitgezonden.

Naast de nieuwe geluidsregels worden reclamemakers ook verplicht spotjes in HD-formaat aan te leveren aan zenders. Nu zijn de spotjes, ook op HD-kanalen, vaak in lagere kwaliteit.

Michel van der Voort, directeur SPOT: “Na de introductie van breedbeeld voor TV-commercials en de aanlevering daarvan in bestandsformaat is dit alweer de derde innovatie die we vanuit SPOT marktbreed introduceren. Met deze actie komen de zenders collectief tegemoet aan een lang gekoesterde wens van de kijker. Luide TV-commercials behoren binnenkort tot het verleden. De adverteerders en producenten kunnen geluid weer gaan gebruiken om de belevenis van TV met dynamiek in het geluid te versterken.“ [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde berichten