Kabelmaatschappij Ziggo houdt de mogelijkheid open dat klanten die opgenomen programma’s terugkijken in de toekomst toch reclamespotjes voorgeschoteld krijgen. Een woordvoerder benadrukt dat het om een visie op mogelijkheden in de verre toekomst gaat. Onder meer de Ziggo-recorder heeft de mogelijkheid om reclameblokken over te slaan.
Als iedereen met zo’n recorder kijkt, kan het de omroepen veel geld gaan kosten. Adverteerders gaan namelijk niet betalen voor reclameblokken die door iedereen worden overgeslagen.
“Maar dit wordt pas een probleem als het zover is”, zegt de woordvoerder. “En dat is nog niet het geval.” Maar als het zover is, kan een van de opties zijn kijkers reclame voor te schotelen die ze niet kunnen overslaan.
Een mogelijkheid daarbij is zogenoemde preroll reclame, wat al wordt toegepast op sites als youtube.com. Voordat de kijker het gewenste filmpje kan zien, moet hij dan eerst een reclamefilmpje bekijken. Over de optie is nog niet gesproken met reclame-exploitanten als STER of RTL, die de advertenties uiteindelijk moeten verkopen.
Op Twitter probeert Ziggo de hoog opgelopen gemoederen te bedaren. “Onnodige ophef over reclame bij terugkijken TV via #Ziggo. Was slechts visie op mogelijkheden in verre toekomst”, twittert het bedrijf. [Novum/Radio.NL]