L1 heeft 2010 afgesloten met een positief financieel resultaat. Het kostenniveau is tijdig aangepast. Door de tegenvallende economie bleven de reclame-inkomsten vorig jaar achter bij L1. De publieke omroep heeft over 2010 een nettowinst geboekt van € 171.123,-. Deze winst wordt toegevoegd aan de reserves, zo staat in het gepubliceerde jaarverslag.
De reclameomzet bij de regionale publieke omroep L1 TV daalde in 2010 met 28% als gevolg van de algemene economische omstandigheden. Bij L1 Radio steeg de omzet ondanks de tegenvallende economie licht met 2%. De reclame-inkomsten van de L1 website zijn gegroeid met 24%.
Rob Stevens, algemeen directeur: “De concurrentie op de Limburgse reclamemarkt is groot. Om achterblijvende reclame-inkomsten op te vangen, hebben we tijdig de kosten omlaag gebracht. Zo werd de vacaturestop gecontinueerd, zijn investeringen waar mogelijk uitgesteld en zijn de variabele kosten verlaagd. Ondanks de noodzaak om soms harde keuzes te maken, zijn de kern en kwaliteit van de programmering niet aangetast. Ook is ruimte gemaakt voor nieuwe initiatieven.”
“Van de nettowinst wordt € 50.000,- toegevoegd aan de bestemmingsreserve van Televisiebedrijf Limburg B.V. en € 121.123,- aan de risicoreserves van Omroepbedrijf Limburg B.V. en Televisiebedrijf Limburg B.V. Het resultaat voor belastingen uit de gewone bedrijfsuitoefening (radio- en tv-bedrijf samen) kwam afgelopen boekjaar uit op € 148.610,- (in 2009: € 396.290,-)”, aldus L1.
Bereikcijfers
De tendens van de afgelopen jaren bij de regionale omroepen zette zich in 2010 voort, ook bij L1. Het aantal kijkers nam af en het aantal bezoekers aan de website nam flink toe. Het aantal bezoeken aan www.L1.nl liep op tot ruim twee miljoen per maand. Een stijging van 29% ten opzichte van 2009. “L1 heeft hiermee de best bezochte website van de regionale omroepen”, zo meldt de omroep.
L1 TV had een gemiddeld dagbereik van 20,1% (22,5% in 2009). Daarmee behoort L1 nog steeds tot de best bekeken regionale omroepen in Nederland. L1 Radio blijft, na 3FM, de best beluisterde zender in Limburg met een marktaandeel van 13,3% (14,0% in 2009). [Radiowereld.NL]