Van Stade: ‘Amusement weg bij publieke omroep’

De opdracht aan publieke omroepen om behalve informatie, cultuur en educatie ook verstrooiing uit te zenden, is achterhaald, vindt topman Eric van Stade van SBS. Hij zei dit volgens het blad Adformatie afgelopen week op een symposium in Hilversum van het Commissariaat voor de Media. De publieke omroepen kunnen wat Van Stade betreft het genre amusement laten vallen, omdat de commerciële omroepen in ruime mate amusementsprogramma’s aanbieden.

Van Stade vraagt zich af of het echt nodig is dat er belastinggeld wordt uitgegeven aan het entertainen van de bevolking.

Eric van Stade: “Ik ken geen andere sector waar dit gebeurt.” De topman begrijpt dat de publieke omroepen amusement uitzenden om kijkers vast te houden voor bijvoorbeeld cultuurprogramma’s. Maar dat de omroepen ook thrillers en amusement online zetten, vindt Van Stade onterecht omdat hier het ‘doorkijkeffect’ niet aan de orde is.

Van Stade zei eveneens dat commerciële zenders net zo goed een publieke taak kunnen vervullen. Hij noemde daarbij ‘zijn’ eigen programma’s Hart van Nederland, Peter R. de Vries en Alberto Stegeman als voorbeeld. Om de publieke waarde van het programma-aanbod nog meer te verrijken, vindt Van Stade dat ook commerciële omroepen een beroep mogen doen op het Mediafonds.

Hij pleitte voor het opnieuw invoeren van een omroepbijdrage zodat burgers zelf kunnen bepalen of zij de publieke omroepen tegen betaling willen ontvangen. Als alternatief opperde Van Stade om programmaraden in het leven te roepen die publieke omroepen bepaalde genres voorschrijven. [Adformatie/ANP/Radio.NL]

Gerelateerde berichten