De markt voor advertenties op internet streefde de digitale advertentiemarkt voor televisiereclame in 2010 voorbij, blijkt maandag uit de zogeheten Online Adspend Study 2010 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie, aldus Deloitte maandag in een persbericht.
De groei resulteert in een netto-omzet van 962 miljoen euro in 2010. Naar verwachting zet deze stijgende lijn de komende jaren voort.
De internetuitgevers die in de studie zijn ondervraagd, verwachten voor 2011 een groei van de omzet van meer dan 10%. Daarmee zullen de bestedingen dit jaar boven de een miljard euro uitkomen. Vooral het aandeel van advertenties van online retail zal naar verwachting flink toenemen.
Voor de Online Adspend Study 2010 heeft Deloitte in opdracht van IAB 32 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen meer dan vierduizend websites vertegenwoordigen.
De groei van ‘online advertising’ zorgde er, samen met de zich herstellende televisiemarkt, voor dat de gehele Nederlandse advertentiemarkt in 2010 weer een omzetstijging kende.
Daarmee is de teneur van twee opeenvolgende jaren krimp doorbroken, ondanks de nog steeds dalende advertentie-inkomsten voor kranten en tijdschriften.
De verwachting van Deloitte is dat internet nog veel dominanter gaat worden.
Binnen de internetadvertentiemarkt is de financiële sector als grootste adverteerder goed voor 11% van de totale bestedingen. Producenten van consumentengoederen en telecomaanbieders volgen op de voet met een aandeel van elk 10%.
Opvallend volgens het onderzoek is dat slechts 16 miljoen euro is uitgegeven aan de websitebezoeker toegesneden advertenties naar aanleiding van surf- en zoekgedrag. Dat is nog geen 2% van de totale omzet. Dit type adverteren is in Nederland relatief jong.
Veel van de ondervraagde partijen geven aan voor 2011 een grote groei te verwachten bij de zogeheten CPM-afrekenmodellen, die volgens IAB grotendeels is te relateren aan alle nieuwe mogelijkheden op het gebied van behavioral targeting en profiling data.
Het grootste deel van de advertenties bestaat uit vaste banners en displays waarvoor de opdrachtgever betaalt op basis van het aantal bezoekers dat de reclame-uiting heeft gezien, de zogenaamde impressies. Ruim de helft van de omzet is afkomstig van opdrachten van reclamebureaus.
Om de ontwikkelingen in de dynamische markt nauwkeurig te monitoren, zal Deloitte in samenwerking met IAB de studie elke zes maanden herhalen. Hiermee voorziet IAB de Nederlandse online advertising sector van noodzakelijke informatie en inzichten om optimaal te kunnen presteren. [Novum/DJ/Radio.NL]