Dagblad De Telegraaf van Telegraaf Media Groep nv (TMG.AE) heeft de totaal verspreide oplage in het eerste kwartaal van 2011 fors zien dalen, blijkt dinsdag uit de oplagecijfers van het Instituut voor Media Auditing HOI. De totaal verspreide oplage van De Telegraaf liep in het vierde kwartaal terug met 4,5% tot 609.930 exemplaren, van 638.670 exemplaren eind 2010.
De Volkskrant wist als een van de weinige kranten een stijging van de oplage te boeken, tot 264.890 kranten, tegen 262.119 een kwartaal eerder.
De totaal verspreide oplage is van belang voor de advertentie-inkomsten, terwijl de totaal betaalde gerichte oplage voor krantenuitgevers van belang is voor de inkomsten uit abonnementen.
De totaal verspreide oplage van de gratis krant Spits van TMG daalde op jaarbasis naar 391.178 producten, tegen 432.846 in het eerste kwartaal van 2010.
Spits is daarmee nog steeds een slag kleiner dan de gratis krant Metro, die in het eerste kwartaal een oplage had van 480.916. [Novum/Dow Jones/RadioWereld.NL]