De kijkcijfers van alle vier de RTL-zenders zijn in de maand mei gestegen. Het gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar kwam hiermee voor RTL Nederland uit op 34,9 procent, een stijging van 4 procent ten opzichte van mei 2010 (33,5 procent). Daarmee loopt RTL ver voor op de concurrentie (de PO: 25,4 procent en de SBS Groep: 24,2 procent).
RTL 4 heeft een hele mooie meimaand achter de rug waarin veel nieuwe programma’s werden geïntroduceerd. Met een zenderaandeel van 19,9 procent in doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar was het ook de beste meimaand sinds 1997 en kwam de familiezender 9 procent hoger uit dan in mei 2010.
RTL4
Het best bekeken RTL 4-programma was ‘Ik Hou Van Holland’ met op 14 mei 2,4 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 36,4 procent. De nummer twee is ‘X FACTOR’. Op 13 mei trok de talentshow 1,6 miljoen kijkers, goed voor 32,7 procent zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4.
Nieuw in het weekend was ‘De Jongens Tegen De Meisjes’. Op de première stemden gelijk 1,6 miljoen kijkers af en de tweede aflevering trok tegenover de Champions League-finale (3,4 miljoen kijkers) 1,4 miljoen kijkers. ‘Dit Was Het Nieuws’ ging in mei met ruim 1,5 miljoen kijkers van start bij RTL 4. Doordeweeks wisten nieuwe programma’s zoals ‘Welcome Home’, ‘Herrie XXL’, ‘Gepest’ en ‘De Bachelor’ in de eerste maand zenderaandelen te bereiken van respectievelijk 26,4, 24,6, 20,7 en 19,5 procent (Boodschappers 20 tot 49 jaar).
Ook de films op zondagavond vielen op in mei: ‘2012’ was goed voor een zenderaandeel van 24,3 procent terwijl ‘Did You Hear About The Morgans’ op 21,2 procent uitkwam in de doelgroep van RTL 4.
RTL5
RTL 5 eindigde afgelopen maand met een zenderaandeel van 9,2 procent in de eigen doelgroep 20 tot 34 jaar. Dat is 12 procent hoger dan mei vorig jaar (8,2 procent).
Op 29 mei realiseerde de finale van ‘The Ultimate Dance Battle’ een zenderaandeel van 13,1 procent. De overwinning van het ‘echte meisje’ Britt werd op 26 mei door 821.000 kijkers bekeken en was daarmee de best bekeken aflevering van de serie.
Op 20 mei behaalde de finale van ‘Topchef De Jonge Professionals’ een zenderaandeel van 23,1 procent en de finale van ‘Dames en Heren in de Dop’ behaalde op 13 mei een zenderaandeel van 8,4 procent ( 20 tot 34 jaar).
Ook moest de kijker op 5 mei weer tijdelijk afscheid nemen van de bekende Hagenezen van ‘Oh Oh Tirol’. Deze laatste aflevering haalde een hoog zenderaandeel van 29,8 procent. De nieuwe comedyquiz ‘Paingame’, die 16 mei van start ging, had op 18 mei het hoogste zenderaandeel met 12,8 procent. De best bekeken film in mei was de comedy ‘Knocked Up’ op 11 mei met 12,1 procent zenderaandeel.
RTL7
RTL 7 scoorde de beste meimaand sinds de start van de mannenzender in 2005. Het zenderaandeel in de doelgroep, Mannen 20 tot 49 jaar, kwam uit op 7,8 procent. De best bekeken uitzending was de finale van de Europa League met bijna 1 miljoen kijkers voor FC Porto – Sporting Braga. De GPs van Turkije, Spanje en Monaco trokken zenderaandelen in de doelgroep van RTL 7 van respectievelijk 48,0, 35,7 en 35,0 procent.
‘Barend & Barend’ deed het ook goed (12,4 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar op 9 mei) en ‘Voetbal International’ sloot eergisteren het meest succesvolle seizoen tot nu toe af. Zo bereikte de voetbaltalkshow op 2 mei een zenderaandeel van 19,5 procent, het hoogste zenderaandeel voor RTL 7 in mei.
De films op RTL 7 worden ook door de kijker goed gewaardeerd. Zo werd met ‘I Robot’ en ‘Gladiator’ zenderaandelen bereikt van 13,0 procent en 13,8 procent (Mannen 20 tot 49 jaar).
RTL 8 haalde in mei een zenderaandeel van 3,2 procent in de core doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar. De herhalingen van ‘Topchef De Jonge Professionals’ doen het heel goed op de vrouwenzender met gemiddeld 5,9 procent zenderaandeel. De best bekeken film was ‘The Client’ op 18 mei met 8,1 procent zenderaandeel. [Radiowereld.NL]