Nieuw kijkcijferrecord voor RTL Nederland

RTL Nederland heeft juni 2011 weer indrukwekkend afgesloten. Gezamenlijk kwamen de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 uit op een zenderaandeel van maar liefst 37,7 procent (20 tot 49 jaar). Daarmee is het voor RTL de beste maand sinds december 1997 geworden (toen: 38,5 procent). De PO en de SBS Groep bereikten in juni zenderaandelen van respectievelijk 20,7 en 23,9 procent.

RTL4
RTL 4 scoorde de beste junimaand sinds 1995, toen er nog zeven landelijke tv-zenders waren. In Boodschappers 20 tot en met 49 jaar kwam het zenderaandeel uit op 21,6 procent. Dat is 52 procent hoger dan WK-maand juni 2010 maar ook 9 procent boven mei 2011.

De finale van ‘X FACTOR’ is met bijna 2 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 37,6 procent (Boodschappers 20 tot en met 49 jaar) de best bekeken uitzending van RTL 4. Ook ‘Dit Was Het Nieuws’, ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ en ‘ De Jongens Tegen De Meisjes’ blijven het goed doen in het weekend, met zenderaandelen van respectievelijk 33,2, 36,2 en 32,8 procent.

Doordeweeks wist ‘Help, M’n Man Heeft Een Hobby’ een nieuw kijkcijferrecord te vestigen met bijna 1,6 miljoen kijkers op 16 juni en de finale van ‘De Bachelor’ trok 1,1 miljoen kijkers. ‘Welcome Home’, ‘Herrie XXL’ en ‘Gepest’ deden het ook uitstekend afgelopen maand en bereikten zenderaandelen in de doelgroep van de familiezender van maar liefst 25,9, 22,7 en 23,6 procent.

Het ‘RTL Nieuws’ van 19.30 uur kwam op 29 juni uit op 39,0 procent en de langlopende soap ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ op 21 juni op 33,2 procent (1,5 miljoen kijkers).

De films op zondagavond waren allemaal succesvol, maar ‘Komt Een Vrouw Bij De Dokter’ sprong er met 1,7 miljoen kijkers en een zenderaandeel in Boodschappers 20 tot en met 49 jaar van 28,4 procent zeker bovenuit.

RTL5
RTL 5 komt in juni uit op een zenderaandeel van 9,1 procent in de eigen doelgroep, 20 tot en met 34 jaar, en is daarmee 52 procent hoger dan juni vorig jaar tijdens het WK (6,0 procent).

Op donderdagavond ging de nieuwe actieserie ‘Event’ van start, die op 16 juni de top van de zender aanvoert met 15,9 procent zenderaandeel in de jong volwassen doelgroep.

De finale van ‘Project Runway’ op maandag 20 juni haalde 14,4 procent zenderaandeel en ook ‘Tabatha’s Salon Takeover’ staat op maandag in de top 5 met op 6 juni 12,1 procent. In de vooravond scoort ‘Masterchef Australia’ gemiddeld 10,8 procent zenderaandeel en op 28 juni zelfs 14,6 procent.

‘The Pain Game’ volgt met 9,2 procent zenderaandeel en piekte op 7 juni met 11,7 procent. Ook de laatste seizoensafleveringen van ‘Glee’ en ‘Modern Family’ waren in juni te zien en haalden gemiddeld respectievelijk een mooie 10,5 en 9,1 procent.

Op zondag 23 juni scoorden de series ‘Lie To Me’ en ‘CSI: Miami’ met respectievelijk 13,9 en 12,0 procent ver boven het stationsgemiddelde. Tenslotte komen ook de films ’17 Again’, ‘Die Hard 4.0’, ‘Transformers’ en ‘Watchmen’ in de top van de zender terug.

RTL7
RTL 7 breekt opnieuw alle records: juni 2011 is voor de mannenzender de beste maand geworden sinds de start in 2005. Het zenderaandeel in de doelgroep (Mannen 20  tot en met 49 jaar) kwam uit op 9,1 procent. Het vorige record was 8,7 procent (maart 2011). Hiermee kwam juni 2011 maar liefst 36 procent hoger uit dan juni vorig jaar (6,7 procent) en 17 procent boven vorige maand.

De Formule 1 scoorde zeer goed. De Grand Prix van Canada bereikte een zenderaandeel van 23,8 procent terwijl de race in Valencia op maar liefst 50,9 procent uitkwam (Mannen 20  tot en met 49 jaar). Darts was wederom succesvol en de films van RTL 7 worden steeds beter bekeken. Titels zoals ‘X2’, ‘Crocodile Dundee 1 en 2’, ‘Ring of Nibelungs’, ‘League of Extraordinary Gentlemen’ en ‘Johnny English’ bereikten allemaal een zenderaandeel in de doelgroep van meer dan 10 procent.

Vanavond gaat bij RTL 7 de dagelijkse sporttalkshow ‘RTL 7 Tour du Jour’ van start.

RTL8
RTL 8 heeft de beste maand sinds juni 2009 behaald. Het zenderaandeel van 4,0 procent in de doelgroep Vrouwen 20  tot en met 49 is 25 procent hoger dan vorige maand (3,2 procent) en 21 procent hoger dan juni vorig jaar (3,3 procent).

‘As The World Turns’ was met 12,6 procent op 28 juni het beste scorende programma van RTL 8 in deze maand en met 9,5 procent gemiddeld over de hele maand was het een zeer hoge score voor de Amerikaanse soap. Daarnaast zijn het de mooie scores van de filmtitels die aan de mooie performance bijdragen: ‘Mad Money’, ‘Stepmom’, ‘White Oleander’, ‘Poseidon Adventure’, ‘Children Of The Corn’ en ‘Speed 2 Cruise Control’ scoorden allemaal ruim boven de 5,5 procent zenderaandeel. [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten