Geluid reclameblokken aan banden gelegd

De Spot-zenders starten vandaag met het uitzenden van reclameblokken volgens de nieuwe luidheidnorm. De door de EBU ontwikkelde techniek maakt het mogelijk om de gemiddelde luidheid van TV-commercials te meten. Tot op heden konden alleen de pieken in het geluid gemeten en begrensd worden.

Omdat niet alleen TV-commercials maar ook TV-promo’s volgens deze nieuwe norm geproduceerd worden, mag de TV-kijker geen grote verschillen meer horen in de hardheid van het geluid tussen programma’s en reclameblokken.

Zelfregulering
Nederland is één van de eerste landen die tot deze norm, die in 2010 door de EBU is gepubliceerd, overgaat en dit op basis van zelfregulering doet. Landen als de Verenigde Staten, Italië en Frankrijk kiezen ervoor om dit middels wetgeving af te dwingen.

Een brede samenwerking
De afgelopen maanden is door de verschillende partijen in de keten hard gewerkt om deze stap mogelijk te maken. BVA, VEA en VCP hebben een grote rol gespeeld door hun achterban te informeren. iMMovator heeft een grote bijdrage geleverd door het beschikbaar stellen van kennis en ervaring in de personen van Richard van Everdingen en Eelco Grimm. Beiden lid van de EBU commissie, die de norm ontwikkelde.

Gelijk ook overstap naar HD norm
Het moment is gelijk aangegrepen om over te stappen van Standard Definition (SD) naar High Definition (HD) als nieuwe norm voor TV-commercials. Nu de meerderheid van de zenders  haar uitzendfaciliteit volledig heeft ingericht op HD, is de tijd daar om de switch te maken. Reclamemakers kunnen nu gebruik maken van de betere beeldkwaliteit die HD biedt. Zenders die nog niet in HD uitzenden, zullen het materiaal in de periode tot ze overstappen zelf converteren naar SD. Ook kunnen reclamemakers vanaf vandaag de TV-commercial voorzien van zogenaamde meer-kanaals audio. Hiermee realiseren zij een optimaal geluideffect in de huiskamers met een surround effect installatie.

Michel van der Voort, directeur Spot: “Het is fantastisch om te zien hoeveel werk er in de afgelopen maanden door alle partijen in de keten is verzet. Het is de grootste revolutie in 60 jaar geschiedenis van TV-geluid. De beleving van TV wordt alsmaar groter: breedbeeld, digitale ontvangst, dynamischer geluid en beeld in HD kwaliteit.”

Spot
Spot is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. Spot verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. De activiteiten van Spot zijn gebaseerd op drie pijlers:

1. Promotie van het medium televisie naar de adverteerdermarkt
2. Realisatie van het kijkonderzoek in Nederland middels participatie in de Stichting KijkOnderzoek
3. Actieve lobby en PR in samenwerking met het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC).

In Spot participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland , FOX Channels Benelux , AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, MTV Networks Benelux, Eredivisie Live en Sport1. 

Gerelateerde berichten