Kijkcijfers RTL Nederland blijven hoog

RTL Nederland komt in augustus uit op 34,2% zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar. Dat is 6% hoger dan augustus vorig jaar (32,3%) en 2% hoger dan juli 2011 (33,6%). De mooie start van het nieuwe TV-seizoen zorgt hiermee voor de hoogste augustusmaand sinds dertien jaar (1998: 34,3%).

De blijvende record breaking performances van RTL 4 en RTL 7 dragen vooral bij aan dit record. De Publieke Omroepen komen uit op 23,0% en SBS eindigde de maand met 24,0% zenderaandeel in 20 tot 49 jaar.

In de belangrijkste doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar komt RTL 4 uit op een zenderaandeel van 18.8%. Dat is 2% hoger dan vorige maand (18.5%) en 14% hoger dan augustus vorig jaar (16.5%). Tevens is dit de hoogste score voor de augustusmaand sinds 16 jaar (in augustus 1995 haalde RTL 4 een zenderaandeel van 24.8%).

Dé zomerhit van RTL 4, ‘Holland’s Got Talent’, dat 15 juli jl. van start ging, scoort dit seizoen ruim 10% hoger dan vorig seizoen. Het hoogst behaalde zenderaandeel deze maand was 46,9% en gemiddeld trekt de meest gevarieerde talentenshow van de wereld 1,9 miljoen kijkers in 6+.

Het record van de familiezender wordt verder gerealiseerd met de start van vele nieuwe programma’s. Op vrijdag 26 augustus haalde de première van Gordon’s ‘Hotter Than My Daughter’ 38,6% zenderaandeel (1,4 miljoen kijkers 6+) en staat hiermee op nr. 2 in de top van RTL 4.

Ook Martijn Krabbé ging goed van start met een nieuw seizoen ‘Uitstel Van Executie (20,8%). En ‘Herman’s Restaurant School’, waarmee topkok Herman den Blijker jongeren die de weg naar de arbeidsmarkt niet kunnen vinden, aan een baan probeert te helpen, ging van start met een zenderaandeel van 20,4%,

En woensdagavond ging het nieuwe programma ‘Wie Trouwt Mijn Zoon’, gepresenteerd door Robert ten Brink, van start met 869.000 kijkers (6+) en een marktaandeel van 15,8 % (Bds 20-49 jaar) gevolgd door een nieuwe aflevering van ‘Trinny & Susannah’, het beroemde stylistenduo, bekeken door 708.000 kijkers in 6+ en een marktaandeel van 17,0% in Boodschappers 20 tot 49 jaar. Het programma dat deze maand ook hoge ogen scoorde op de vrijdagavond was ‘Big Fat Gypsy Wedding’ met een marktaandeel van 29,1 %.

De zaterdagavond van RTL 4 staat sinds de start van het nieuwe seizoen als een huis. De avond begint met de nieuwe comedy van Carlo en Irene, ‘Zie Ze Vliegen’ (gemiddeld zenderaandeel 29,6%) dat wordt opgevolgd door ‘My Name Is…’ (gemiddeld zenderaandeel van 32,3%) en de komische entertainmentshow ‘Echt Waar’ (gemiddeld 19,8% zenderaandeel).

De vooravond van RTL 4 is tevens in de top van zenders terug te vinden met succesvolle programma’s als ‘RTL Boulevard’, ‘RTL Nieuws’ en ‘Ik Kom Bij Je Eten’. Het laatst genoemde programma scoort met een gemiddeld zenderaandeel van 17,7% ruim boven het vorige seizoen dat gemiddeld 12,5% zenderaandeel behaalde.

RTL5
RTL 5 komt in augustus uit op een zenderaandeel van 8,8% in de core doelgroep 20 tot 34 jaar en is daarmee 5% hoger dan vorige maand (8,4%). Het nieuwe seizoen ging op zondag 28 augustus jl. fantastisch van start met 874.000 kijkers (6+) voor ‘So You Think You Can Dance’ en 20,8% zenderaandeel, de beste seizoensopening tot nu toe voor dit programma.

De introductie van de kandidaten van ‘Expeditie Robinson’ werd vervolgens door 784.000 kijkers (6+) gezien met een zenderaandeel van 23% in de core doelgroep van RTL 5. ‘Genante Lijven’ haalde daaropvolgend 16,1% zenderaandeel.

De kijker heeft ook de nieuwe vooravond van RTL 5 goed weten te vinden. De culinaire titels ‘Topchef: De 12 Provincies’ en ‘Wie Is De Chef’ scoorden respectievelijk gemiddeld 17,3% en 12,1% in 20 tot 34 jaar. ‘Topchef’ behaalde gisteren, woensdag 31 augustus, zelfs 22,9% zenderaandeel. De films blijven ook in de top van de zender staan met de hoogste scores voor ‘Madness In The Fast Lane’ (13,5% zenderaandeel), ‘Fantastic Four Rise Of The Silver Surfer’ (12,1% zenderaandeel) en ‘Prince And Me’ (10,3% zenderaandeel) in de top 15 van de best bekeken programma’s.

RTL7
De mannenzender van Nederland heeft weer een nieuw record neergezet. Met een marktaandeel van 8.1% in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar is dit de hoogste augustusmaand sinds de start van RTL 7 in augustus 2005 (6% hoger dan augustus vorig jaar, 7,6%). Het voetbalmagazine ‘Voetbal International’ blijft kijkcijferrecords behalen. Het huidige record staat op 872.000 kijkers (6+). Gemiddeld scoorde het programma 16,5% zenderaandeel in de maand augustus.

Verder werden er opvallende scores behaald met verschillende programma’s. De race van ‘RTL GP: Formule 1- België’ werd bekeken door 656.000 kijkers (6+). En met een marktaandeel van 40,5% in de doelgroep Mannen 20 tot 49% was het daarmee tot nu toe de best bekeken race van dit

F1-seizoen. De start van de ‘Jupiler League’ in augustus haalde een goede score met de samenvattingen van gemiddeld 10% en de Play Offs van de ‘Europa League’ waarin AZ tegen Jablonec speelde haalde 9,8% zenderaandeel. De best bekeken films bij RTL 7 zijn onder andere ‘Liar Liar’, ‘Universal Soldier The Return’ en ‘Eragon’ en ‘Art Of War’.

RTL8
RTL 8 haalt in augustus een zenderaandeel van 4,1% in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49, wat 5% hoger is dan vorige maand (3,9%) en 6% hoger dan augustus vorig jaar (3,9%). Voor de vrouwenzender van RTL Nederland betekent dit een record sinds juni 2008. ‘As The World Turns’ blijft het goed doen met een uitschieter op dinsdag 23 augustus met 13.6% zenderaandeel in V20 tot 49.

De best bekeken films in augustus waren onder andere de klassiekers met Michael Douglas en Kathleen Turner: ‘Romancing The Stone’ en ‘The Jewel Of The Nile’. Andere filmtitels uit de top waren ‘Dr Dolittle: Tail To The Chief’, ‘Night Listener’, ‘Hope Floats’, ‘Forgotten’ en ‘Broken Promises Taking Emily Back’.

RTL Telekids
RTL Telekids scoorde afgelopen maand in de commerciële doelgroep Boodschappers + Kind een gemiddeld zenderaandeel in het tijdvak 06:30 tot 09:30 uur van 5,1%  [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten