Het tv-programma ‘Eenvandaag’ en de regionale omroepen starten vanaf deze week met een samenwerking op het gebied van opinieonderzoek. De regionale omroepen krijgen van het tv-programma ook toegang tot de onderzoeksresultaten. Deze zijn uitgesplitst naar provincie, waarmee de omroepen ook items maken voor hun eigen televisie- en radio uitzendingen.
Lagere kosten
Voor veel regionale omroepen (verenigd in ROOS) kan dit ook een groot voordeel zijn. De publieke zenders, die regelmatig een onderzoek afnemen bij een onderzoeksbureau, hoeven hierdoor minder gebruik te maken van de onderzoeksbureaus waardoor de kosten veel lager worden voor de publieke omroepen.
Marcel Oude Wesselink, hoofdredacteur van RTV Oost en voorzitter van het college van hoofdredacteuren van de regionale omroepen over de samenwerking: “Het is een prachtig voorbeeld van hoe we de krachten tussen regionale publieke omroepen en de landelijke publieke omroep kunnen bundelen. Voor ons als regionale omroepen betekent het een mogelijkheid om onderzoek te doen op regionale schaal, waar we anders de middelen niet voor hebben. Dat bij alle dertien regionale omroepen de belangstelling groot is, zegt iets over hoe mooi het concept in elkaar zit.”
Opiniepanel
Het EenVandaag Opiniepanel bestaat sinds 2004 en telt gemiddeld ruim 40.000 deelnemers uit het hele land en uit alle lagen van de Nederlandse samenleving. Iedere week nemen zo’n 23.000 panelleden deel aan een online onderzoek over de actualiteit.
De uitslag is na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2010. [RadioWereld.NL]