De netto bestedingen voor televisiereclame (spot) zijn in het derde kwartaal van 2011 met 7,4% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 en kwamen uit op € 190 miljoen. Hiermee noteert TV opnieuw een recordomzet. Met een toename van 7,4% is TV één van de sterkst stijgende media in het derde kwartaal.
Toename gebruik twin spots
Het aantal merken dat op TV adverteert is – net als in de eerste twee kwartalen – ook in het derde kwartaal gegroeid. In totaal 979 merken hebben in het derde kwartaal op TV geadverteerd. Opvallend is dat steeds meer campagnes gebruik maken van een twin spot. Deze ontwikkeling is een aantal jaren geleden ingezet en lijkt zich dit jaar sterker voort te zetten. Een twin spot is een commercial die bestaat uit basis commercial van bijvoorbeeld 20 seconden, gevolgd door een reminder van 5 seconden die later in het blok uitgezonden wordt.
Telecom, retail en automotive sterkst groeiende branches
Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het derde kwartaal van 2011 blijken telecom, retail en automotive de sterkst groeiende branches te zijn. Dat telecom in het derde kwartaal zich weer nadrukkelijk meldt is opvallend, aangezien de branche in 2010 nog een daling liet zien en in de eerste helft van dit jaar gelijk bleef qua TV-uitgaven.
Michel van der Voort, directeur Spot: “Een stijging van 7,4% in het derde kwartaal is meer dan we hadden verwacht gezien de groei in het tweede kwartaal. Mede door het slechte weer was het derde kwartaal sowieso een mooi kwartaal voor TV. De kijktijd lag 2% hoger dan in 2010 met een WK voetbal en maar liefst 10% hoger dan het derde kwartaal 2009. Het gaat goed met TV” [RadioWereld.NL]