RTL Nederland blijft veel kijkers scoren

De vier zenders van RTL Nederland hebben in september, de eerste maand van het nieuwe tv-seizoen, een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar bereikt van 37,5%. Dat is 5% boven dezelfde maand vorig jaar (35,7%) en 10% boven augustus 2011 (34,2%). RTL Nederland is op alle weekdagen marktleider en op 30 september werd zelfs een gezamenlijk zenderaandeel bereikt van 54,4%.

Zowel de Publieke Omroepen als de SBS Groep daalden in september respectievelijk naar 24,2 en 22,1% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

RTL4
RTL 4 is bij de start van het nieuwe tv-seizoen duidelijk weer de winnaar van de grote publiekszenders. De familiezender stapelt record op record en behaalde zodoende in september in de eigen doelgroep (Boodschappers 20 tot 49 jaar) een zenderaandeel van 21,2%. Daarmee werd het de beste septembermaand sinds 1997. Ook lag september 2011 maar liefst 13 procent boven augustus 2011 (18,8%).

Blikvanger is ‘The voice of Holland’. De talentshow trapte het tweede seizoen af met 3,3 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 59,7% (Boodschappers 20 tot 49 jaar). De tweede aflevering werd nog beter bekeken met 3,5 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 62,6% (Boodschappers 20 tot 29 jaar).

De finale van ‘Holland’s Got Talent’ volgt met 2,7 miljoen kijkers en 43,4%, terwijl ‘Ik Hou Van Holland’ van start ging met ruim 2 miljoen kijkers en bijna 30%. ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ beleeft toptijden met op 23 september ruim 1,8 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 33,7% (Boodschappers 20 tot 49 jaar).

De vertrouwde programma’s deden het uitstekend en de nieuwe programma’s bleken een hit. Zo waren er prachtige cijfers voor ‘Hotter Than My Daughter’ (44,6%), het RTL Nieuws (29,4%), ‘My Name Is’ (30%), ‘RTL Boulevard’ (30,3%), ‘Uitstel van Executie’ (22,0%) en ‘Trinny & Susannah: Missie Holland’ (22,8%). Daarnaast kwamen ook nog eens ‘Zie Ze Vliegen’, ‘Bonje Met De Buren’, ‘Wie Trouwt Mijn Zoon’ en ‘CSI: New York’ in september boven de 1 miljoen kijkers uit.

RTL5
Ook bij RTL 5 is het nieuwe TV-seizoen fantastisch van start gegaan. De tv-zender komt in september uit op een zenderaandeel van 11,9% in de doelgroep 20 tot 34 jaar en is daarmee 35 procent hoger dan vorige maand (8,8%).

Hiermee is het de tweede zender na RTL 4 in deze core doelgroep en laat het SBS6 achter zich, die al maanden lang geen kijkcijfers meer bekend maakt.

De start van ‘Expeditie Robinson’ op donderdag 1 september haalde direct 35,6% zenderaandeel en 1,2 miljoen kijkers in 6+. Ook draagt het nieuwe ‘Holland in da Hood’ op donderdag bij aan de sterke scores van RTL 5. De tweede aflevering scoorden de polderrappers 24,8% zenderaandeel.

‘So You Yhink You Can Dance’ beleefde op zondag 4 september de hoogste opening ooit met 23,7% zenderaandeel. De nieuwe titels ‘X Cherso’ en ‘De Villa’ komen met hoogste zenderaandelen van boven de 20% in de top van de zender terug, als ook ‘Oh Oh Cherso’ op dinsdag. Ook de bekende RTL 5-programma’s als ‘Holland’s Next Topmodel’ en ‘Project Catwalk’ en de programma’s in de vooravond  – ‘Topchef: de 12 Provincies’ en ‘Wie Is de Chef?’ – vormen topscores van de zender. Hierbij blijft het derde seizoen van ‘Topchef’ de eigen records verbreken met op maandag 19 september een hoogste zenderaandeel van 20% (20 tot 34).

RTL7
Mannenzender RTL 7 komt in september uit op een zenderaandeel in de eigen doelgroep (Mannen 20 tot 49 jaar) van 7,8%, dat is 13 procent hoger dan september 2010 (6,9%).

De ’tweede voetbalzender van Nederland’ wist goed te scoren met de populaire volkssport. Zo trokken de live uitgezonden wedstrijden uit de UEFA Europa League een groot publiek, met name Fulham – FC Twente (1,2 miljoen kijkers) en Rapid Boekarest – PSV (1,3 miljoen kijkers). ‘Voetbal International’ bereikte op 19 september een mooi zenderaandeel van 16,4% en ook ‘Leven Als Een Prof’ en de Jupiler League-samenvattingen realiseerden bovengemiddelde cijfers: respectievelijk 12,7 en 9,6% (Mannen 20 tot 49 jaar).

De Formule 1 gooide eveneens hoge ogen. De races in Italië en Singapore behaalden zenderaandelen van 35,0 en 29,8 %. Er waren ook mooie scores voor de mannelijke films bij RTL 7, met name ‘Babylon A.D.’ met Vin Diesel (13,4%Mannen 20  tot 49 jaar), Rambo 4 (16,7%) en ‘Die Hard’ (13,3%), en voor de geherintroduceerde docuserie ‘Ooggetuige’ (‘In De Porno’): 9,9%.

RTL8
RTL 8 haalde in augustus een zenderaandeel van 3.1% in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49. Dat is gelijk aan vorig jaar (3.1%). ‘As The World Turns’ blijft het goed doen met een uitschieter op maandag 12 september met 9,8% zenderaandeel in Vrouwen 20 tot 49 jaar. De best bekeken films deze maand waren onder anderen ‘28 Days’, ‘Joe Somebody’, ‘Love and Sex’, ‘Spanglish’, ‘Flintstones’ en ‘Random Hearts’.

De herhalingen van RTL 4 scoren in de top van RTL 8 met ‘Wie trouwt mijn zoon’ en ‘Holland’s Next Topmodel’. [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten