Tv-spots van UPC over ADSL zijn toegestaan

De Reclame Code Commissie heeft een klacht over een tv-spot van UPC verworpen. In het tv-spotje voor internet ‘ruilt’ een gezin een week van kabel naar ADSL. Een haperende video-conferencing verbinding wordt gebruikt als onderbouwing van de claim dat kabel hogere snelheden haalt dan ADSL.

Deze vergelijking van een wezenlijke eigenschap van internetdiensten is toch toegestaan, binnen de Nederlandse (spel)regels voor vergelijkende reclame. De spot is dan ook niet insinuerend en onnodig kwetsend, zo oordeelde de Commissie.

Het betreft volgens NL Kabel een televisiecommercial voor het voordeelpakket van UPC, waarin wordt gezegd: “Internet van UPC gaat verder waar ADSL ophoudt”.

In de commercial ruilt een gezin dat zelf kabelinternet van UPC heeft een week van huis met een gezin dat  ADSL internet heeft. Te zien is dat een videogesprek met een familielid in Amerika via ADSL moeizaam verloopt, omdat de ADSL internetsnelheid lager is dan de snelheid van kabelinternet van UPC.

De klacht
De televisiecommercial boort de kwaliteit van de concurrentie die ADSL aanbiedt de grond in en is onnodig kwetsend ten opzichte van ADSL aanbiedingen. Insinuaties dat videogesprekken bij een ADSL verbinding slecht zouden zijn, berusten niet op waarheid.

Het verweer
UPC wil in de commercial de aandacht vestigen op het feit dat tegenwoordig, anders dan een aantal jaren geleden, de kabelinternetsnelheden veel hoger liggen dan die van de vergelijkbare ADSL abonnementen. Het verschil in snelheid blijkt uit verschillende onderzoeken van onafhankelijke derden.

Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie is de bestreden commercial wel toelaatbaar, nu voor de gemiddelde consument duidelijk is dat daarin het voeren van een videogesprek via een ADSL verbinding is gebruikt om de aandacht te vestigen op het verschil in snelheid(sbeleving) van kabelinternet en ADSL. Niet is gesteld of gesuggereerd dat het voeren van videogesprekken via een ADSL verbinding in het geheel niet mogelijk is.

Door adverteerder is voldoende aannemelijk gemaakt dat de kabelinternetsnelheden in het algemeen hoger liggen dan die van vergelijkbare ADSL abonnementen. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat de reclame-uiting zich kleinerend uitlaat over de diensten van aanbieders van ADSL internet. [NL Kabel/RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten