RTL Nederland heeft de beste novembermaand sinds 1996 afgesloten. In de doelgroep 20 tot 49 jaar kwamen de vier RTL-zenders op een gezamenlijk zenderaandeel uit van 38,1 procent, weer een procent boven november 2010 (37,6%). Zowel de Publieke Omroepen als de SBS Groep daalden juist in november ten opzichte van vorig jaar. Zij kwamen uit op respectievelijk 25,0 en 21,3% zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar.
RTL 4
RTL 4 blijft maar groeien en stevent af op een recordjaar. In november werd hiervoor opnieuw een stap gezet. De familiezender kwam in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar uit op een zenderaandeel van 22,5%, weer boven dezelfde maand vorig jaar (22,3%). Daarmee werd het de beste novembermaand in 14 jaar, toen er nog zeven landelijke zenders waren.
Koploper was ‘The voice of Holland’ met 3,6 miljoen kijkers op 4 november, goed voor een zenderaandeel van 58,1% (Boodschappers 20 tot 49 jaar). ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ bereikte op 25 november een nieuw record met 2,2 miljoen kijkers (6+). Op zaterdagavond bleven ‘Ik Hou Van Holland’ en ‘Ushi & The Family’ het uitstekend doen met respectievelijk 2,8 miljoen en 2,2 miljoen kijkers en maakte ‘Let’s Get Married’ een sterk debuut met 1,6 miljoen kijkers (6+).
‘Obese’ sloot op zondagavond de eerste reeks af met 1,7 miljoen kijkers (6+) en een zenderaandeel van 29,8% (Boodschappers 20 tot 49 jaar).
Voor het eerst sinds de start van het ‘RTL Nieuws’ trok de uitzending van 19.30 uur meer kijkers dan de 20.00 uur uitzending van het ‘NOS Journaal’. Dat gebeurde in november zelfs tweemaal. Op 18 november stemden ruim 2 miljoen kijkers (6+) af op ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’, waarmee dit de best bekeken aflevering was sinds 3 februari 2006. Oprah Winfrey nam op 22, 23 en 24 november afscheid van haar talkshow. De allerlaatste aflevering werd late night bekeken door 600.000 personen (6+), goed voor een zenderaandeel van 20,0% in Boodschappers 20 tot 49 jaar.
Verder wisten in november ook ‘Het Spijt Me’, ‘RTL Boulevard’, ‘Wat Vindt Nederland?’, ‘Derek Ogilvie: Kinderfluisteraar’, ‘Miljoenenjacht’, ‘Editie NL’, ‘Bones’ en ‘Crime Scene Investigation’ een miljoenenpubliek te boeien.
RTL 5
RTL 5 komt in november uit op een zenderaandeel van 10,7 procent in de doelgroep 20 tot 34 jaar. De VIPS-editie van ‘Expeditie Robinson’ blijft het best bekeken programma van de jongerenzender met op 10 november 1,3 miljoen kijkers (6+) en 29,1% zenderaandeel in 20 tot 34 jaar.
Ook waren er opvallende scores voor de finales van ‘So You Think You Can Dance’ op 27 november met ruim 1 miljoen kijkers (6+) en 24,4% zenderaandeel in 20 tot 34 jaar en van ‘Holland’s Next Topmodel’ op 14 november met 865.000 kijkers (6+) en 18,2% zenderaandeel in 20 tot 34 jaar.
Daarnaast wisten de kijkers de vooravond van RTL 5 weer goed te vinden met het zeer gewaardeerde programma ‘Topchef: De 12 Provincies’. In de finaleweek haalde ‘Topchef” gemiddeld 13,5% zenderaandeel. De best bekeken aflevering was op 22 november met 590.000 kijkers (6+) en op 25 november zagen 512.000 kijkers hoe Tim uit Groningen won.
Op 1 november ging het nieuwe programma ‘New Chicks’ van start met 18,8% zenderaandeel. ‘John Beeren’s Salon Takeover’ beleefde op 14 november haar debuut met 15,9% zenderaandeel. Tenslotte deed de tv-première van ‘Twilight’ het op 16 november zeer goed met 17,4% zenderaandeel (20 tot 34 jaar).
RTL 7
Ook RTL 7 zit in de lift en komt met 7,3 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar 2 procent hoger uit dan november vorig jaar (7,1 procent). Bij de mannenzender brak ‘Voetbal International’ op 21 november opnieuw het kijkcijferrecord met 913.000 kijkers (6+). ‘Life After Football’ kwam op 21 november op een zenderaandeel uit van 11,1 procent in Mannen 20 – 49 jaar. Maar ook de Europa League, waarvoor RTL 7 deze week de rechten met drie jaar heeft verlengd, scoorde goed. Zo trok de wedstrijd Austria Wien – AZ 1,1 miljoen kijkers.
Sport blijft een belangrijk thema belangrijk voor de mannelijke tv-kijker. De best bekeken race in de Formule 1 bereikte op 13 november een zenderaandeel van 36,0 procent (Mannen 20 – 49 jaar) en de documentaire ‘Senna’, over coureur Ayrton Senna, kwam op 27 november op een bovengemiddelde 8,8 procent uit. Films werden eveneens gewaardeerd door de RTL 7-kijker. Zo kwam ‘Hulk’ uit op een zenderaandeel van 16,6 procent (Mannen 20 – 49 jaar). Andere films in de top 15 van de mannenzender waren ‘Waterworld’, ‘Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay’, ‘Collateral’, ‘Hellboy’ en ‘Cocaine Cowboys’. In de vooravond piekte ‘Operation Repo’ met 8,9 procent zenderaandeel (Mannen 20 – 49 jaar).
RTL 8
RTL 8 haalde in november een zenderaandeel van 3,2% in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar. Dat is 8% hoger dan november vorig jaar (3,0%) en 11% hoger dan oktober 2011 (2,9%). De best bekeken film deze maand was ‘Blessings’ met 6,1% zenderaandeel in Vrouwen 20 tot 49 jaar. Als best bekeken programma staat ‘As The World Turns’ weer bovenaan met de hoogste score op 8 november met 8,6% zenderaandeel. Op 28 november ging ‘Dr. Oz’ van start als opvolger van ‘The Oprah Winfrey Show’ en scoorde met deze eerste aflevering een mooie 4,6 procent in Vrouwen 20 tot 49 jaar.
Het was een hele goede maand voor RTL Telekids. Gemiddeld haalt de kinderprogrammering een zenderaandeel van 10,1% in de doelgroep 3 tot 8 jaar (dat was 6,7% in oktober 2011). Ook in de commerciële doelgroep Boodschappers + Kind wordt deze programmering goed bekeken met gemiddeld 3,8% zenderaandeel en is hiermee na Z@ppelin en Disney XD de best bekeken kinderzender. [RadioWereld.NL]