Johan Derksen was vorig jaar (2011) de meest irritante bekende Nederlander in een reclame. De voetbaldeskundige van RTL 7 heeft daarmee een Loden Leeuw in de wacht gesleept. Derksen was te zien in een spotje van de Nederlandse Energie Maatschappij. Hij ontving 49 procent van de stemmen in de categorie irritantste BN’er in een reclame.
Derksen bleef Arie Boomsma, Kim Holland, Raemon Sluiter en Robert Kranenborg voor. Hij is daarmee de opvolger van cabaretier Arie Koomen, die vorig jaar in deze categorie tot winnaar werd verkozen.
Derksen nam de winst sportief op. “Ik zou het heel kinderachtig vinden als ik deze prijs niet in ontvangst zou nemen”, zei hij. “De wereld vergaat niet.” Hij kreeg ‘om en nabij’ de vijftigduizend euro voor zijn optreden in de spot.
De Loden Leeuw wordt jaarlijks uitgereikt door het consumentenprogramma Radar, als tegenhanger van de Gouden Loeki. Maandagavond werden de winaars van 2011 bekendgemaakt.
Zalando
In de categorie ‘meest irritante reclame’ waren naast Zalando ook Amstel Bier, KFC, Plus supermarkten en Hellema koekjes genomineerd voor een Loden Leeuw. De irritantste reclame van afgelopen jaar was van Zalando.
Zalando behaalde 42 procent van de stemmen en op de tweede plek eindigde Plus met 25 procent. Tenslotte eindigde Hellema koekjes met 15 procent op een derde plaats. Men vond de genomineerde commercials vooral onsmakelijk, irritant en niet grappig.
Dit jaar zijn er 188.000 stemmen uitgebracht tegen 95.007 vorig jaar via de website van Radar. [RadioWereld.NL/Novum]