TNS NIPO: Mediabeleving stabiel gebleven

TNS NIPO heeft voor de vierde keer een Mediabelevingsonderzoek uitgevoerd. Hoewel er de afgelopen jaren veel gebeurd is in het medialandschap heeft dit volgens het onderzoek maar tot kleine veranderingen geleid in de relatieve posities die de mediumtypen innemen op de elf belevingsdimensies.

De mediumtypen (tijdschriften, internet, dagbladen, televisie, radio, huis-aan-huisbladen, bioscoop en post) vervullen dus nog veelal dezelfde rol als vier jaar geleden.

Het onderzoek dat ongeveer één keer in de vier jaar wordt uitgevoerd meet de media- en reclamebeleving. Dit is de emotionele, gevoelsmatige ervaring (subjectieve beleving) die mensen ondergaan tijdens het consumeren van media en reclame.

Het onderzoek is in 2011/2012 uitgebreid met het meten van de beleving via devices zoals smartphone en tablet. Dagbladen zijn de autoriteit op het gebied van informatie en actualiteiten. Bij tijdschriften herkent men zich en is dé bron voor praktische tips en laatste trends. Huis-aan-huisbladen zijn een waardevolle bron voor tips en ideeën. Post weet ontvangers te raken. Internet is voor sociale interactie en actualiteiten. En de bioscoop is een vermakelijk en sociaal medium.

Radio heeft één specifieke kwaliteit: het bieden van vermaak
Radio heeft één duidelijke specifieke functie; het is echt een transformatiemedium (tweede plaats op de transformatiefactor na bioscoop). Op de andere dimensies behaalt radio een middenmoot of achterhoedepositie.

Televisie is een medium waarin men zich herkend
Televisie behaalt, na tijdschriften, de hoogste relatieve positie op de identificatiefactor; kijkers herkennen zich in én identificeren zich met de programma’s die zij kijken. Ook weet televisie kijkers te raken getuige de gedeelde 2^e/3^e positie samen met post op de geraaktheiddimensie (dagbladen zijn de onbetwiste nummer één op deze dimensie).

Toename penetratie tablet en smartphone verrijkt internetbeleving
Nieuw in het onderzoek is het meten van de mediabeleving via mobiele apparaten. Bij elk mediumtype doen zich nuanceverschillen voor in termen van beleving. De grootste verschillen zijn zichtbaar bij internet. Bij gebruik van een tablet haalt men meer informatie en actualiteiten van het internet, terwijl de smartphone meer vanuit tijdverdrijf wordt gebruikt en het gebruik ervan tot meer gespreksstof en sociale interactie leidt. [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten