Besteding tv-reclame daalt flink in vierde kwartaal

De bestedingen aan reclame op televisie zijn in het vierde kwartaal van 2011 met 4,2 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder vanwege de economische onzekerheid. Ook voor de komende periode worden de advertentiebestedingen op tv nog gedrukt door de schuldencrisis, verwacht brancheorganisatie SPOT dinsdag.

Omdat in het eerste driekwart jaar de groei gemiddeld 8,3 procent op jaarbasis betrof, eindigde de tv-bestedingen over het gehele jaar toch met een plus van 4,3 procent. “Er is in 2011 niet meer aan reclame uitgegeven door adverteerders”, weet SPOT-directeur Michel van der Voort. “Tv heeft haar groei gerealiseerd ten koste van andere media.” De totale bestedingen op tv kwamen uit op 1,01 miljard euro.

De bestedingen in reclameblokken steeg met gemiddeld 4,1 procent. De uitgaven van bedrijven aan bijvoorbeeld productplacement en andere vormen van programmasponsoring stegen 5,8 procent.

Bedrijven vinden beter hun weg naar reclames voor programma’s die op internet zijn terug te zien, zoals op Uitzending Gemist en RTL gemist. Door het toenemende bereik van deze websites waren adverteerders bereid er zestien procent meer aan uit te geven. De elf miljoen aan bestedingen zijn nog altijd bescheiden ten opzichte van de miljard euro die aan televisiereclames werd uitgegeven.

Voor 2012 is SPOT ‘voorzichtig optimistisch’. SPOT verwacht een stijging van tussen de twee en vier procent, vooral door het Europees Kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen. [Novum/RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten