Wegener heeft over 2011 weer winst geboekt. De omzet daalde echter onder invloed van lagere advertentie-inkomsten. Ook dit jaar daalt de advertentieomzet. Over 2011 boekte Wegener een nettowinst van 30,4 miljoen, tegen een nettoverlies van 32,6 miljoen een jaar eerder. Dat verlies werd vooral veroorzaakt door een voorziening voor het contract dat met gratis dagblad De Pers werd gesloten.
Vanwege de ongunstige ontwikkeling van het contract kwam Wegener eerder deze week overeen de overeenkomst met De Pers af te kopen voor een bedrag van 45 miljoen. De Pers verschijnt 30 maart voor het laatst.
De omzet van Wegener daalde in 2011 met 3,4 procent naar 513,3 miljoen euro, van 531,4 miljoen in 2010. De omzet uit dagbladadvertenties daalde in 2011 met veertien procent. Vooral in het laatste kwartaal van 2011 daalde de advertentieomzet scherp, aldus de uitgever die eigendom is van het Britse mediabedrijf Mecom.
Wegener verwacht dat groei in de digitale producten dit jaar doorzet. Dit zal echter niet genoeg zijn om de daling van de advertentie-omzet op te vangen.
Wegener heeft vanwege de digitalisering onlangs een nieuwe strategie ingezet, meldt de uitgever woensdag. Het programma kost 300 tot 350 banen en moet vijftig miljoen euro aan besparingen opleveren. [Novum/RadioWereld.NL]