Stichting NLO heeft een tender uitgeschreven voor het registreren en harmoniseren van commercials en -programma’s zoals deze worden uitgezonden op de radiozenders. Bureaus met ervaring op het gebied van registratie en harmonisatie van audiovisuele content wordt gevraagd deel te nemen aan de tender.
Het bureau wordt verantwoordelijk voor het registreren en harmoniseren van reclameblokken, commercials en in beperktere mate programma’s zoals uitgezonden op de radiozenders. Het project bestaat uit twee soorten activiteiten, namelijk het vaststellen van begin- en eindtijden van programma’s, reclameblokken en commercials en het toekennen van kenmerken aan commercials en programma’s. De registratie moet in 2013 operationeel zijn.
Eén van de redenen voor het uitschrijven van de tender is dat NLO in 2013 reclamebereik gaat rapporteren. Om dit reclamebereik te rapporteren is inzicht nodig in de begin- en eindtijden van reclameblokken van de radiozenders, vastgesteld door een onafhankelijke partij. Daarnaast wenst NLO de inhoud van de reclameblokken en (in beperkte mate) de programma’s te registreren.
Nicole Engels, directeur NLO, zegt hierover: ‘’Daarmee creëren we een eenduidige en transparante datastroom van uitzendinformatie, die gebruikt kan worden voor campagne- en programma evaluaties, concurrentie-analyses en die dienst kan doen als bewijsnummering voor uitgezonden radiocommercials. Een echte stap voorwaarts in het luisteronderzoek.’’ [Radiowereld.NL]