Het publieke bestel staat onder zware druk van bezuinigingen. Het nieuwe kabinet moet na de verkiezingen beslissen wat er met het omroepbestel gaat gebeuren. In Nederland bepalen burgers via een lidmaatschap welke publieke omroep het meeste geld en zendtijd krijgt.
Kieskompas bracht de verschillen in programma-aanbod en de maatschappelijke doelstellingen van de publieke omroepen in kaart. Omroepkiezer.nl is een website die burgers laat zien welke omroep het beste past bij hun programmavoorkeur en kijkgedrag.
Net als het door de Vrije Universiteit Amsterdam ontwikkelde Kieskompas is Omroepkiezer.nl een volledig transparante en wetenschappelijk verantwoorde test. Alle plaatsingen van omroepen op stellingen zijn onderbouwd met openbare bronnen, zoals hun statuten, missies en beleidsdocumenten.
“Door twintig vragen te beantwoorden kunnen bezoekers binnen enkele minuten bepalen welke omroep het best bij hen past. Het gaat hier zowel om stellingen over het eigen kijkgedrag, als over wat een publieke omroep wel of juist níet moet doen. Vervolgens krijgt de bezoeker geen ‘platte’ uitslag, maar wordt hij in het Nederlandse medialandschap geplaatst, te midden van alle publieke omroepen. Met één druk op de knop kunnen gebruikers lid worden van de omroep die het beste bij hen past”, zo meldt Omroepkiezer.
André Krouwel, politicoloog aan de VU en wetenschappelijk directeur van Kieskompas: “Bij het toewijzen van zendtijd en budgetten legt de politiek sterk de nadruk op het aantal leden van een omroep. Leden zijn daarom cruciaal voor het voortbestaan van omroepen. Met onze tool laten wij zien dat er wel degelijk iets te kiezen valt voor potentiële leden. Wij willen burgers graag helpen een goed gefundeerde keuze te maken.” [Radiowereld.NL]
Update
De KRO heeft dinsdagavond bekendgemaakt dat de publieke omroep KRO de initiator is van de site Omroepkiezer.nl.
Directievoorzitter Koen Becking: “Dit ludieke initiatief is onderdeel van de nieuwe ledenwerfcampagne van de KRO ‘Kies KRO’. De KRO onderstreept hiermee het belang van de publieke omroep en het lid worden ervan. Gezien de enorme (media)aandacht kun je zeggen dat deze actie geslaagd is”.
Deze week gaat de ledenwerfcampagne ‘Kies KRO’ van start. Becking:”Kijkers waarderen de publieke omroep maar realiseren zich tegenwoordig niet meer dat lid worden van een publieke omroep belangrijk is. In het huidige publieke omroepbestel geldt nou eenmaal: wie lid is, bepaalt. De politiek heeft de beslissing genomen dat het aantal leden bepaalt hoeveel middelen een publieke omroep krijgt toegekend. Leden zijn daarom cruciaal voor het voortbestaan van omroepen.”