L1 boekt bescheiden resultaat in 2011

De regionale omroep L1 heeft door de economisch moeilijke omstandigheden in 2011 een lager resultaat geboekt. Dat blijkt uit het jaarverslag. Het resultaat voor belasting kwam uit op € 3.861 (€ 148.610 in 2010). Voor het eerst in jaren is de regionale reclameomzet op L1 TV 9% gestegen ten opzichte van het voorafgaande jaar.

De regionale reclameomzet bij L1 Radio is licht gestegen met 1% en bij de website was er sprake van een toename van 53%. De autonome groei van de kosten en een aantal incidentele kosten konden niet gecompenseerd worden door de positieve trendbreuk in de reclameopbrengsten. Daardoor is het totale resultaat van L1 lager uitgekomen dan in 2010.

Rob Stevens, algemeen directeur L1: “Onze ambitie is onverminderd hoog, maar moet worden waargemaakt in een tijd waarin inkomsten onder druk staan. We moeten scherpe keuzes maken. Wel kiezen we bewust voor meerdere platforms om de Limburgers te informeren. Twitter, Facebook en apps voor mobiele toeppassing worden steeds belangrijker voor ons. We willen snel, betrouwbaar en maatschappelijk relevant zijn.”

2012 wordt volgens L1 een jaar van nadere noodzakelijke aanpassingen, met als onderdeel een kostenbesparingsprogramma. De plannen om de kosten structureel met minimaal 5% terug te dringen zijn inmiddels gemaakt.

L1 geeft prioriteit aan nieuws, achtergronden bij het nieuws, sport en (live) evenementen. Het grootste deel van de mensen en middelen wordt hiervoor ingezet. Afgelopen jaar werd de vormgeving van L1 opnieuw tegen het licht gehouden, om een meer eigentijdse uitstraling te bereiken. Daarbij is de herkenbaarheid van L1 behouden: een goed ingevoerd merk met een hoge naamsbekendheid. De nieuwe huisstijl is doorgevoerd op tv, briefpapier en in advertenties. Ander onderdeel van de nieuwe branding was een nieuwe website. Die ging officieel de lucht in op 29 december 2011, de dag waarop L1 12½ jaar bestond.

L1 streeft ook naar uitbreiding van inhoudelijke samenwerking met Media Groep Limburg, eigenaar van de Limburgse kranten. Publieke omroep L1 (88 fte’s eind 2011) betaalt de activiteiten uit een jaarlijkse subsidie van de Provincie Limburg en uit reclame-inkomsten. De zendmachtigingshouder is Stichting Omroep Limburg. L1 werkt onder een publieke zendmachtiging. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten