Bedrijven haken veel minder in op de Olympische Spelen met marketingacties dan op het EK voetbal. Dat meldden de bureaus Trendbox en Activate&Co dinsdag. Drie weken voor aanvang van de Spelen in Londen zijn er pas 23 Olympische acties geteld, waarvan zeven ‘Win een trip naar Londen’-acties. Drie weken voor de aftrap van het EK stond de teller al bijna op honderd ‘inhaakacties’.
Rond het EK telde de bureaus uiteindelijk 241 pogingen van bedrijven om te profiteren van de vele aandacht voor het voettoernooi in Polen en Oekraïne. Voor de Olympische Spelen verwacht het bureau slechts vijftig acties.
Het valt de bureaus op dat vooral bedrijven die verbonden zijn met de Olympische Spelen een marketingactie hebben opgestart. Zo sponsoren Unilever en de NS de Nederlandse sportkoepel NOCNSF en steunt McDonalds het toernooi zelf. Bedrijven die geen directe band hebben met het toernooi in Londen doen minder, terwijl dat tijdens het EK niet uitmaakte.
Het verschil ligt volgens Activate&co aan dat het EK iedereen aanspreekt, van jong tot oud en van arm tot rijk. De Olympische Spelen staan veel verder af van Nederlandse consument. “De Olympische Spelen zijn ook minder commercieel”, ziet Frank de Bruin van het bureau. “Er zijn bijvoorbeeld niet overal reclameborden te zien. Maar dat is wel aan het veranderen.” [Novum/Radio.NL]