Eredivisie samenvattingen tot en met 2014 bij NOS

De samenvattingen van de Eredivisie zijn tot en met 2014 te zien bij de NOS. Eredivisie Media & Marketing (EMM) en de NOS hebben de lopende overeenkomst daartoe met een jaar verlengd, tot en met het seizoen 2013-2014. De verlenging geldt ook voor de live verslaggeving op de muziek- en nieuwszender Radio 1 via NOS Langs de Lijn.

Alex Tielbeke, directeur EMM: “Door de samenwerking met de NOS te verlengen tot en met 2014 creëren we de benodigde ruimte om alle mogelijkheden voor de daaropvolgende periode, in een sterk veranderend medialandschap, rustig en gedegen te onderzoeken.

Voor iedereen die het Eredivisie voetbal een warm hart toedraagt is het goed dat we nu in ieder geval duidelijkheid kunnen scheppen over waar de Eredivisie samenvattingen de komende tijd te zien zijn. Met veel plezier bieden we de voetballiefhebbers de zekerheid van nog minimaal twee seizoenen Eredivisie voetbal bij een kwalitatief hoogwaardige en gewaardeerde partner: de NOS.”

Jan de Jong, Algemeen Directeur NOS: “Wekelijks kijken miljoenen naar het Eredivisie voetbal bij NOS Studio Sport. Dat is en blijft voor ons de mooiste blijk van waardering. De NOS aanpak staat ook na meer dan vijftig jaar nog als een huis. Wij zijn blij dat de kijker hier nog minimaal twee jaar op kan vertrouwen”.

Alex Tielbeke licht toe waarom er is gekozen voor een verlenging met één jaar: “Terwijl de live rechten dankzij het succes van Eredivisie Live een positieve ontwikkeling doormaken zien we die stijging niet terug in de waarde van de samenvattingrechten. De waarde van deze rechten bevindt zich thans nog altijd op het niveau van rond de eeuwwisseling.

De TV markt in Nederland is momenteel überhaupt van dien aard dat de vergoedingen voor sportrechten aanzienlijk lager liggen dan in de ons omringende landen. Het valt nog maar te bezien hoe dat er over twee jaar uitziet. Die onzekere situatie maakt het nu voor de Eredivisie clubs niet het juiste moment om een verbintenis voor de langere termijn aan te gaan”.

Jan de Jong: “Het liefst heeft de NOS het Eredivisie voetbal voor nog eens vijftig jaar. Daar is nu een bescheiden begin mee gemaakt. De NOS is vooral realistisch. Het medialandschap is sterk aan het veranderen. De concurrentie zal verder toenemen. Op alle denkbare platforms. Maar onze interesse in en enthousiasme voor het Eredivisie voetbal zijn onverminderd groot”.

Eredivisie Media & Marketing
In het kader van de exploitatie van collectieve live TV rechten besloten de 18 Eredivisieclubs op 10 maart 2008 unaniem een nieuwe weg in te slaan. Voor de exploitatie van de live TV rechten werd gekozen voor het opzetten van een eigen voetbalkanaal in samenwerking met Endemol: Eredivisie Live. Zo kwam op 27 augustus 2008 een nieuwe entiteit tot stand: Eredivisie Media en Marketing CV (EMM), met Eredivisie CV en Endemol Sports Investments BV als commandite en Eredivisie Beheer BV als beherend vennoot. In het seizoen 2010/11 is ook KNVB toegetreden als partner in EMM.

Het doel van de vennootschap is onder andere het optimaliseren van de commerciële exploitatie van de mediarechten en sponsorrechten ten behoeve van én namens de achttien Eredivisieclubs. EMM tracht zoveel mogelijk Nederlanders te verbinden met de Eredivisie, de hoogste voetbalcompetitie van Nederland. Door gebruik te maken van een gezonde exploitatie wordt getracht op sportief vlak een hoogwaardige en aantrekkelijke competitie te hebben én te houden in Nederland. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten