Waar de meeste Franse radionetwerken vertrouwen op een landelijke ochtendshow, heeft Cherie FM juist besloten het tegenovergestelde te doen. Sinds maandag 27 augustus heeft het softpopnetwerk lokale ochtendshows. Een strategie die Cherie FM ook al eens tussen 2000 en 2007 volgde.
Cherie FM geldt een beetje als het zorgenkindje van de NRJ Group. Het softpopnetwerk scoort een marktaandeel van 2,6% en moet het daarom afleggen tegen rivaal RFM van Lagardère, dat 3,3% marktaandeel scoort. Met hetbinnenhalen van Stéfan Caza en Alina Schiau voor het ochtendblok ‘Good Morning Chérie’ in augustus 2011 hoopte het netwerk het tij te kunnen keren.
Maar in plaats van een stijging noteerde het marktaandeel het afgelopen jaar juist een daling. Daarom komt er na een jaar al een einde aan het ochtendavontuur van Caza en Schiau. Cherie FM heeft besloten om de strategie om te gooien. In plaats van een grote naam in te zetten, gaat het netwerk nu inzetten op lokale binding in de ochtend.
In juli keurde mediawaakhond het verzoek van Cherie FM om de lokale programma’s te mogen verhuizen van de middag naar de ochtend goed. Hierdoor is sinds maandag 27 augustus de programmering van het softpopnetwerk tussen 6 en 10 uur lokaal ontkoppeld en heeft elke stad of regio zijn eigen editie van ‘Bonjour Chérie’. In totaal zijn er ongeveer 40 verschillende edities.
Cherie FM keert hiermee terug naar de situatie tussen 2000 en 2007 toen het netwerk ook tijdens de ochtend ontkoppeld werd voor lokale versies van ‘Good Morning (naam plaats)’. Tijdens de avondspits, waar voorheen de lokale programma’s werden uitgezonden, is voortaan Yann Fontaine via het hele netwerk te horen.
Overigens zit rivaal RFM ook niet stil. Sinds maandag krijgt het ochtendduo Bruno Roblès en Pascal Gigot versterking van Sandra Lou. De actrice en tv-presentatrice, die eigenlijk Sandra Bretonès heet, was al eerder op RFM te horen. In 2011 was ze enige tijd sidekick van de toenmalige ochtendjock Sylvain Alexis. [RS/Radio.NL]