De vier tv-zenders van RTL Nederland kijken terug op een zonnige tv-maand met een gezamenlijk zenderaandeel van 28,8 procent in de doelgroep 20 tot 49 jaar. Op alle doordeweekse juli-dagen mag RTL zich marktleider noemen, met de vrijdag als best scorende avond met gemiddeld 33,7 procent zenderaandeel.
PO en SBS Groep
Concurrenten PO en SBS Groep kwamen de afgelopen maand uit op respectievelijk 29,1 procent en 20,8 procent zenderaandeel.
RTL4
RTL 4 komt in de core doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar uit op 14,8 procent zenderaandeel. De vrijdagavond doet het goed door ‘Het Beste van X-Factor Worldwide’ en ‘Het Beste van Got Talent Worldwide’. Beide programma’s zorgen in de doelgroep 6+ voor hoogste scores van respectievelijk een miljoen kijkers op 6 juli en 1,2 miljoen kijkers op 20 juli.
Op 1 juli werd de laatste ‘De Zomer van 4: VI Oranje’ uitgezonden. Deze slotuitzending werd bekeken door een miljoen kijkers (6+) met 21 procent zenderaandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar. ‘De Zomer van 4’ ging daarna door met ‘Tour du Jour’, waarvan de aflevering van vrijdag 6 juli het best bekeken werd met 700.000 kijkers in 6+ met 17,9 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar.
‘De Zomer van 4: De Spelen’ ging op 26 juli van start met 412.000 kijkers in 6+ met 13,4 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar.
De laatste week van het ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’-seizoen is ook erg goed bekeken, op woensdag 4 juli werd zelfs een zenderaandeel van 33,2 procent gehaald in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar. De cliffhanger op vrijdag 6 juli werd bekeken door 1,4 miljoen kijkers in de doelgroep 6+ met een zenderaandeel van 31,1 procent in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49.
Verder zijn de waargebeurde verhalen op de woensdag goed bekeken, ’The Elizabeth Smart Story‘ op 11 juli haalde 13,8 procent zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar. ‘Bringing Ashley Home’ haalde 14,2 procent op 18 juli.
RTL5
RTL 5 komt in juli uit op een zenderaandeel van 6,3 procent in de doelgroep 20 tot 34 jaar. Het best bekeken programma was de herhaling van ‘New Chicks’ op dinsdag 3 juli met een zenderaandeel van 14,8 procent in 20 tot 34 jaar.
Op diezelfde avond doet ook de herhaling van ‘De Villa’ het goed met een zenderaandeel van 9,6 procent. De avonturen-serie ‘Terra Nova’ ging goed van start op donderdag 19 juli met gemiddeld 9,7 procent zenderaandeel in de core doelgroep. De Engelse versie van ‘Hotter Than My Daughter’ was succesvol bij de zender met op maandag 23 juli een zenderaandeel van 12,5 procent in de doelgroep 20 tot 34 jaar.
RTL7
RTL 7 kwam in juli uit op 7,3 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar. Afgelopen maand zijn er overdag maar liefst drie Formule 1 races gereden. Zondag 8 juli haalde de Formule 1 Engeland 26,9 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar, op zondag 22 juli 41,4 procent zenderaandeel voor de Formule 1 Duitsland en 25,1 procent zenderaandeel voor de Formule 1 race Hongarije op zondag 29 juli.
De wereldtitel zwaargewicht boksen is goed bekeken door de mannelijke kijker; op 7 juli met Wladimir ‘Dr. Steelhammer’ Klitschko – Tony ‘The Tiger’ Thompson werd 7,9 procent zenderaandeel gehaald en op 14 juli met David Haye vs. Dereck Chisora 7,8 procent zenderaandeel. De best bekeken film bij RTL 7 was ‘Independence Day’ op woensdag 4 juli met 20,4 procent zenderaandeel.
RTL8
Het zenderaandeel van RTL 8 komt uit op 3,9 procent in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49. De film ‘Ciske de Rat’, die op 10 juli uitgezonden werd, haalde 11,6 procent zenderaandeel in de core doelgroep. Dit is het op twee na hoogste zenderaandeel voor een film bij RTL 8 sinds de start van de zender in augustus 2007. De RTL 8-films werden sowieso goed bekeken de afgelopen maand, de best bekeken film na Ciske de Rat was ‘Crash’ op dinsdag 31 juli met 8,7 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 tot 49 jaar. De dubbele afleveringen van ‘Gooische Vrouwen werden ook goed bekeken op de zondag met op 22 juli met een zenderaandeel van 8,7 procent.
RTL Telekids
RTL Telekids haalt in juli een gemiddeld zenderaandeel van 7,5 procent in de doelgroep 3 tot 8 jaar over alle tijdvakken heen. Vooral het ochtend-tijdvak op maandag tot en met vrijdag scoort goed met gemiddeld 9,3 procent zenderaandeel.
Digitale zenders
RTL Crime haalt een bereik van 1,1 miljoen in de doelgroep 6+ en staat hiermee op achttiende plaats van alle digitale zenders. In de doelgroep 20 tot 49 jaar haalde de zender een bereik van 659.300 en eindigde op de viertiende plek.
RTL Lounge heeft een bereik van ruim 1,6 miljoen in de doelgroep 6+ en een achtste plek op de ranglijst. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 839.500 en een vierde plaats op de ranglijst volgens de kijkcijfers van SKO in het tijdvak 18.00 tot 24.00 uur. [Radiowereld.NL]