Oplage gratis kranten hoger door wegvallen De Pers

De gratis kranten Spits en Metro hebben in het tweede kwartaal hun oplage laten stijgen. Dat blijkt uit cijfers van oplage-instituut HOI. Reden is onder meer dat op 1 april concurrent De Pers wegviel. Spits, onderdeel van Telegraaf Media Groep (TMG), liet tussen april en juni twee procent meer kranten drukken dan een jaar eerder. Metro, dat deze maand ook onderdeel werd van TMG, koos ervoor om de oplage met veertien procent te laten stijgen.

De stijging bij Spits kwam gedeeltelijk door een nieuw contract met de NS en Connexxion, verklaart Spits-uitgever Cees Polman. Hierdoor zijn er met name in het noorden en oosten van het land distributiepunten bij gekomen. Het verdwijnen van De Pers speelde volgens Polman echter ook een rol. “We zagen de vraag onder reizende consumenten naar Spits echt toenemen.”

Metro dicht het verdwijnen van De Pers een kleinere rol toe. “Er is daardoor inderdaad meer ruimte voor ons”, zegt marketingmanager Mariëlle Besselink. “Maar de stijging komt vooral doordat wij geloven in print en willen daarin investeren.” Gezien de lage retourcijfers is de hogere oplage volgens Besselink een succes. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten