Het plan van de G500 om in verkiezingstijd spotjes uit te zenden op radio en televisie is van de baan. In mei kondigde de jongerenbeweging aan om naar Amerikaans voorbeeld het Oranje PAC (Political Action Committee) op te richten als lobbymiddel. Door de inkoop van reclametijd zouden politieke onderwerpen worden geagendeerd. Dit gaat niet door, meldt een woordvoerder van de G500 donderdag aan Novum Nieuws.
Een PAC is een burgerinitiatief dat niet verbonden is met een politieke partij, maar via andere wegen invloed uitoefent op de verkiezingen. G500-voorman Sywert van Lienden zei in mei in De Wereld Draait Door dat de G500 zo’n half miljoen euro nodig zou hebben om rond de verkiezingen spotjes in te kopen. Dit geld zou door donateurs worden opgebracht maar werd bij lange na niet gehaald.
In totaal hebben enkele honderden mensen geld gestort, bij elkaar zo’n zestigduizend euro. Al snel bleek dat het Oranje PAC niet het goede middel was, zegt Van Lienden nu. “De impact van de spotjes is veel te klein”, meent hij.
Alle donateurs zijn vervolgens op de hoogte gesteld van het afblazen van het plan. “We hebben uitgelegd dat we het geld liever willen gebruiken voor een ander initiatief, de stembreker.”
Met de stembreker kunnen kiezers online hun coalitievoorkeur aangeven. Vervolgens wordt berekend op welke partij ze moeten stemmen om deze coalitie te bereiken. Volgens Van Lienden hebben zich al 112 duizend mensen gemeld, 25 duizend van hen doen definitief mee. [Novum/Radio.NL]
De oproep om te doneren voor het Oranje PAC staat overigens nog steeds op de website van G500.