De oldieszender (W)CBS FM 101.1 maakt zich op om de koppositie in New York City over te nemen van 106.7 Lite FM (WLTW). Het radiostation is de softpopzender tot op 0,1%-punt genaderd. Het is de eerste keer dit jaar dat een radiostation Lite FM zo dicht weet te naderen qua marktaandeel. In Los Angeles staat 102.7 KIIS FM weer hoog en droog aan kop.
Terwijl de Verenigde Staten momenteel in de ban zijn van orkaan Sandy, die een spoor van vernielingen achterlaat langs de oostkust, publiceerde onderzoeksbureau Arbitron de luistercijfers over oktober. Opnieuw gaat Lite FM aan kop in de Big Apple. Het marktaandeel bleef stabiel op 7,2%. De komende maanden zal het marktaandeel van de softpopzender ongetwijfeld weer flink stijgen als overgeschakeld wordt op non-stop kerstmuziek.
Toch moet Lite FM oppassen dat het voor die tijd niet van de troon verstoten wordt. CBS FM doet namelijk een poging om de koppositie in New York City over te nemen. Het marktaandeel van de oldieszender steeg met een half procentpunt naar 7,1%. 0,1%-Punt achter marktleider Lite FM dus.
De derde plek blijft in handen van de urbanzender WBLS 107.5 met een marktaandeel van 5,9%. Z100 (WHTZ) zag met marktaandeel met 0,2%-punt dalen naar 5,3%. Dit is het laagste marktaandeel sinds maart dit jaar, maar desondanks blijft de hitzender wel op de vierde plaats staan. De Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) zag het marktaandeel met 0,4%-punt stijgen naar 4,6% en staat hierdoor op nu de vijfde plek, ten koste van de dancezender 103 5 (W)KTU.
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar staat Lite FM voor de 12e keer op een rij bovenaan. Z100 staat op de tweede plaats, gevolgd door WBLS, Mega en KTU. Bij de jongeren tussen 18 tot 34 jaar heeft Z100 de koppositie heroverd. Hierdoor staat de hip-hopzender Hot 97 (WQHT) nu op de tweede plaats, gevolgd door rivaal Power 105.1 (WWPR), Lite en Mega. Kijkend naar de groep 18 tot 49 jaar dan gaat ook hier Z100 aan kop, gevolgd door Lite en Mega.
Los Angeles
Terwijl de popzender 104.3 My FM (KBIG) vorige maand aan het handje van zusterstation KIIS FM mocht proeven aan de koppositie, heeft KIIS deze keer duidelijk gemaakt wie de nummer 1 is in de stad. Het marktaandeel van de hitzender steeg met 0,4%-punt naar 5,6%.
De talkzender KFI AM640 steeg door naar de tweede plaats. Mede dankzij de aankomende verkiezingen in de VS en de strijd hieromheen steeg het station naar 5,1% marktaandeel, nipt voor My FM. De popzender daalde met 0,2%-punt naar 5,0% marktaandeel en staat nu drie.
De vierde plaats blijft in handen van KOST 103.5. De softpopzender daalde naar 4,3% marktaandeel, terwijl de oldieszender K-Earth 101 (KRTH) vijfde blijft met 3,9%.
Niet alleen ‘overall’ is KIIS de nummer 1, ook bij de doelgroep 25 tot 54 jaar gaat de hitzender nu aan kop. De afgelopen maanden was My FM bij deze doelgroep het populairst, maar de popzender is nu naar de tweede plek verwezen. De rockzender KROQ 106.7 staat op drie, gevolgd door KOST. Opvallend is dit keer de stijging van het Spaanstalige LA 101.9 (KSCA). Het station springt van de negende naar de vijfde plaats.
Ook bij jongeren tussen 18 en 34 jaar staat KIIS nu op 1, terwijl de hip-hopzender Power 106 (KPWR) daalde naar de tweede plaats. Daarachter volgen My FM, KROQ en de hitzender 97.1 Amp Radio (KAMP). Tenslotte gaat KIIS ook aan kop bij de doelgroep 18 tot 54 jaar, gevolgd door My FM en Power. [RS/Radio.NL]