Frankrijk: Ruzie tussen Skyrock en NRJ om Rihanna

De twee populairste jongerzenders van Frankrijk, Skyrock en NRJ, hebben het flink met elkaar aan de stok. Skyrock beschuldigde NRJ van misleidende reclame rondom concerten van Rihanna, Sean Paul en Nicky Minaj. Het handelstribunaal van Parijs veroordeelde NRJ daarop tot het betalen van één miljoen euro aan schadevergoeding aan Skyrock.

In maart en april van dit jaar maakte NRJ op de radio uitgebreid reclame voor de concerten van Rihanna, Sean Paul en Nicky Minaj. De hitzender deed dit echter onder de noemer ‘Concert NRJ’, waardoor het net leek alsof de concerten exclusief door NRJ georganiseerd werden.

Dit was echter tegen het zere been van concurrent Skyrock. De hip-hopzender was namelijk exclusieve partner van Live Nation, organisator van de drie concertreeksen in Frankrijk. Hiervoor zou Skyrock 1,2 miljoen euro hebben betaald.

Skyrock sommeerde NRJ dan ook te stoppen met het maken van reclame voor de genoemde concerten. De zwarte panter was het hier echter niet mee eens, en dus was er voor Skyrock geen andere mogelijkheid dan juridische stappen te ondernemen.

Eerder deze maand stonden Skyrock en NRJ tegenover elkaar bij het handelstribunaal van Parijs. Hier wordt bemiddeld in geschillen van ondernemers, maar ook worden er een aantal taken die in Nederland bij de Kamer van Koophandel horen, uitgevoerd.

Het tribunaal stelde Skyrock in het gelijk. Volgens het tribunaal heeft NRJ zich schuldig gemaakt aan valse concurrentie door misleidende marketing. De hitzender moet dan ook één miljoen euro schadevergoeding betalen aan Skyrock. Ook moet de zender 30.000 euro aan juridische kosten betalen. Indien NRJ weer in de fout gaat moet de zender 10.000 euro per overtreding betalen.

NRJ is verbolgen over de actie van Skyrock. Volgens de zwarte panter was het een verbitterde actie om de zender zwart te maken. NRJ overweegt dan ook in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Het is niet de eerste keer dat Skyrock en NRJ ruzie hebben over de promotie van concerten. In 2011 klaagde de hip-hopzender al bij NRJ en Fun Radio over de promotie van het concert van de Black Eyed Peas. Zowel NRJ en Fun Radio claimde de eerste kaartjes weg te geven op de radio, terwijl deze al een paar dagen eerder bij Skyrock te winnen waren. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten