RTL Nederland heeft over september met de zenders een gezamenlijk zenderaandeel bereikt in de doelgroep 20 tot 49 jaar van 33,1 procent, een percentage waarmee het ruimschoots marktleider is. Nummer 2 werden de publieke omroepen met 27,0 procent. Het zenderaandeel van de SBS Groep daalde ten opzichte van september 2011 naar 21,2 procent.
RTL 4 heeft over de maand september een zenderaandeel bereikt in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar van 18,9 procent. De hoogste score staat op naam van ‘The voice of Holland’, dat op 21 september 3,1 miljoen kijkers trok en op een zenderaandeel in de doelgroep van de familiezender uitkwam van bijna 50 procent.
Ook het nieuwe seizoen van ‘GTST’ wordt goed bekeken. De soap ging 3 september van start met een zenderaandeel van 36,6 procent in Boodschappers 20 tot 49 jaar en op 21 september keken er zelfs bijna 2,1 miljoen mensen naar de ontwikkelingen in Meerdijk.
In de verkiezingsmaand werden de nieuwsuitzendingen uitstekend bekeken. Zo werd met het Carrédebat van ‘Wat Kiest Nederland?’ een zenderaandeel in de core doelgroep van RTL 4 gerealiseerd van 27,6 procent.
Verder overschreden in september zowel de nieuwe programma’s ‘Love Is In The Air’, ‘Beat The Best’, ‘Mijn Huis Vol Dieren’ en ‘Obese – Hoe Is Het Nu Met…’ als de vertrouwde titels ‘Big Fat Gypsy Weddings’, ‘RTL Boulevard’, ‘Uitstel Van Executie’, ‘Editie NL’, ‘Dit Was Het Nieuws’, ‘CSI: New York’ en ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ allemaal (ruimschoots) de grens van 1 miljoen kijkers. Het laatstgenoemde programma ging afgelopen vrijdag met 2,1 miljoen kijkers van start.
RTL5
RTL 5 komt deze maand uit op een zenderaandeel van 8,0 procent in de doelgroep 20 tot 34 jaar. Het nieuwe seizoen van ‘Expeditie Robinson’ wordt erg goed bekeken met op 13 september 1,1 miljoen kijkers in 6+ en een zenderaandeel van 29,3 procent in de core doelgroep. Donderdag is hiermee de best bekeken avond van de zender. Ook ‘Barbie’s Baby’ blijft populair met op 25 september een record van 800.000 kijkers en een zenderaandeel van 22,4 procent in de core doelgroep.
‘Zon, Zuipen en Ziekenhuis’, dat aansluitend wordt uitgezonden, haalde op 11 september 12,7 procent zenderaandeel. ‘So You Think You Can Dance’ haalde op 23 september een zenderaandeel van 15,0 procent. ‘Mijn Vieze Vette Vervelende Verloofde’ blijft stijgen en trok op 24 september 576.000 kijkers. ‘Modepolitie 2.0’, dat aansluitend wordt uitgezonden, haalde op 17 september 11,6 procent zenderaandeel. De best bekeken film van deze maand is ‘Shooter’ op 22 september met 25,4 procent zenderaandeel in de core doelgroep.
RTL7
RTL7 komt in september uit op een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar van 6,9 procent. De topscorer van de mannenzender blijft ‘Voetbal International’, dat op 17 september in de doelgroep een zenderaandeel neerzette van 21,2 procent. De Europa League is weer van start gegaan en de live uitgezonden wedstrijden van PSV en FC Twente kwamen in de eerste speelronde uit op respectievelijk 21,1 en 22,2 procent. FC Twente – Hannover 96 trok ruim een miljoen kijkers.
Ook de ‘The Bourne’-films werden zeer goed bekeken, waarbij ‘The Bourne Ultimatum’ de kroon spande met 20,4 procent en 818.000 kijkers. ‘Bad Boys II’ deed het eveneens erg goed en kwam uit op 17,2 procent. Het tweede seizoen van ‘Leven Als Een Prof’ ging in september van start met een zenderaandeel in Mannen 20 tot 49 jaar van 10,6 procent. In de vooravond bereikten ‘Stop! Politie’ en ‘RTL Sport Inside’ zenderaandelen van respectievelijk 7,6 en 7,1 procent.
RTL8
RTL 8 haalt een zenderaandeel van 3,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar. De nieuwe vooravond blijkt zeer selectief te zijn bij de vrouwelijke kijkers, waarvan ‘Ellen Degeneres’ het meest selectief is met op 10 september een zenderaandeel van 4,9 procent in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar. In de late avond wordt ‘Dr. Phil’ goed bekeken met op 24 september zelfs een zenderaandeel van 3,9 procent in de core doelgroep.
De herhalingen van ‘The voice of Holland’ worden op zaterdag erg goed bekeken, met op 8 september zelfs een zenderaandeel van 13,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar. De best bekeken film was ‘The Beach’ op 12 september met 5,2 procent zenderaandeel in de core doelgroep. De ‘Nora Robert’-films op de dinsdagen zijn goed bekeken en staan allemaal in de top-lijst van RTL 8, met het hoogste zenderaandeel in de core doelgroep voor ‘Nora Robert High Noon’ (4,3 procent).
RTL Telekids
RTL Telekids haalt in september een gemiddeld zenderaandeel van 7,8 procent in de doelgroep 3 tot 8 jaar over alle tijdvakken heen. Het ochtend-tijdvak op maandag t/m vrijdag is beter bekeken deze maand dan de afgelopen twee maanden met gemiddeld 11,3 procent zenderaandeel.
Digitale kanalen
RTL Crime haalt een bereik van ruim 1 miljoen in de doelgroep 6+ en staat hiermee op 17e plaats van alle digitale zenders. In de doelgroep 20 tot 49 jaar haalde de zender een bereik van 605.800 en eindigde op de 13e plek.
RTL Lounge haalt een bereik van 1,4 miljoen in de doelgroep 6+ en een 9e plek op de ranglijst. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 696.000 en een 5e plaats op de ranglijst. De vrouwenzender is hiermee beter bekeken dan vorige maand.
RTL Telekids is sinds maandag 3 september 24 uur per dag te ontvangen via Ziggo. Het digitale kanaal haalt een gemiddeld bereik van 769.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 tot 8 jaar haalt de zender een bereik van 134.700 en staat hiermee op een 7e plek. Alle cijfers worden gemeten in het tijdvak 18.00 tot 24.00 uur. [Radiowereld.NL]