Kranten of bladen die een artikel plaatsen van een freelance journalist krijgen hiervoor 250 euro. Op die manier wil persbureau Nieuwsbank, dat zichzelf omschrijft als ‘makelaar in persberichten’, media over de streep trekken om het stuk te plaatsen. Het is voor het eerst dat op deze manier wordt geprobeerd om stukken te slijten, laat Nieuwsbank weten.
Het gaat om een artikel van journalist Olaf Boschman over een onderzoek van adviseur Jacques de Jong naar MKB-ondernemers. Het stuk werd al aan meerdere media aangeboden, maar niemand wilde het plaatsen.
Vervolgens is Nieuwsbank via ‘crowdfunding’ op zoek gegaan naar financiers. Dit leverde 1500 euro op. Het eerste printmedium dat het stuk plaatst krijgt 250 euro, schrijver Boschman ontvangt 750 euro en Nieuwsbank houdt 500 euro.
Jan Halkes, hoofdredacteur van Nieuwsbank, denkt dat het via crowdfunden bijeenbrengen van budget voor nieuwsartikelen ‘journalistiek van de toekomst is’. “Dit is echt interactief”, laat hij aan persbureau Novum weten. “Journalisten moeten nu uit hun ivoren toren komen, mensen kunnen nu zelf bepalen waar wat hen betreft over geschreven moet worden.”
Hij erkent dat kranten het wellicht dubieus vinden om zich te laten betalen voor artikelen die ze plaatsen. “Maar het werk van de journalist verandert niet, die moet nog steeds onafhankelijk feiten checken”, zegt Halkes, die voorheen docent journalistiek aan de Faculteit voor Communicatie en Journalistiek van de Universiteit Utrecht was.
Een deel van de 1500 euro die bijeen is gebracht voor het artikel over het onderzoek ‘De vent maakt de tent?’ van De Jong, komt van De Jong zelf. “Maar de journalist wordt dus niet direct door hem betaald”, aldus Halkes. Er hebben zich nog geen kranten of tijdschriften gemeld voor plaatsing. “Maar het aanbod staat ook nog pas een paar uur. En als niemand het wil hebben is onze pilot misschien mislukt. Dan moeten we bekijken of we hiermee doorgaan.” [Novum/Radio.NL]