RTL ook marktleider in sportjaar 2012

RTL Nederland komt met de tv-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 over het jaar 2012 uit op een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 jaar van 32,3%. Daarmee is RTL ook in dit sporteventjaar marktleider, een positie die sinds 2005 door het mediabedrijf wordt ingenomen. De Publieke Omroepen stegen dankzij de uitzendingen rond het EK Voetbal en de Olympische Spelen naar 29,1% en de SBS Groep kwam uit op 19,9%.

Het best bekeken RTL-programma van 2012 was ‘The voice of Holland’, dat het afgelopen jaar ook de publieksprijs De Gouden Televizier-Ring won.

RTL4
Ook RTL 4 eindigde in 2012 opnieuw als marktleider. Met een zenderaandeel in de eigen doelgroep (Boodschappers 20 – 49 jaar) van 19,3% bleef de familiezender ruim boven concurrenten Nederland 1 (17,0%) en SBS6 (9,0%). Zelfs tijdens de sportevents presteerde RTL 4 goed, zo was gedurende het EK Voetbal ‘De Zomer Van 4: VI Oranje’ de best bekeken voetbaltalkshow.

De twee finales in 2012 van ‘The voice of Holland’ staan bovenaan de kijkcijferlijsten van RTL 4: die van het tweede seizoen behaalde de meeste kijkers (3,6 miljoen), de finale van het derde seizoen kreeg het hoogste zenderaandeel in Boodschappers 20 – 49 jaar, 55,1%. De talentshow is na ‘Boer Zoekt Vrouw’ met voorsprong het best bekeken programma van Nederland en domineerde ook nog eens de hitlijsten met onder meer zes nummer 1-hits.

Andere in het oog springende resultaten waren die van ‘Moordvrouw’ (3,2 miljoen), ‘The Voice Kids’ (2,9 miljoen), ‘Ik Hou Van Holland’ (2,7 miljoen’), ‘All You Need Is Love Kerstspecial’ (2,6 miljoen), ‘GTST’ (2,3 miljoen), ‘Holland’s Got Talent’ (2,2 miljoen), ‘De TV Kantine’ (2,1 miljoen), ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ (2,0 miljoen) en ‘Ushi & The Family’ (2,0 miljoen).

De meest succesvolle nieuwe programma’s van RTL 4 waren ‘Divorce’ (1,9 miljoen), ‘Ontvoerd’ (1,7 miljoen), ‘Mannen Van Een Zekere Leeftijd’ (1,6 miljoen), ‘Mijn Leven In Puin (1,6 miljoen), ‘Your Face Sounds Familiar’ (1,4 miljoen), ‘Pro Deo’ (1,3 miljoen), ‘Love Is In The Air’ (1,3 miljoen) en ‘Herman Gaat Ver’ (1,1 miljoen).

De vooravond met ‘Editie NL’, ‘RTL Boulevard’, ‘RTL Nieuws’ en ‘GTST’ bleef ongeëvenaard, waarbij het laatste programma het afgelopen jaar – 22 jaar na de start – een piek bereikte van 2,3 miljoen kijkers. ‘RTL Nieuws’ had met ‘Wat Kiest Nederland: Het Premiersdebat’ 1,6 miljoen kijkers.

RTL5
RTL 5 sloot 2012 af met 7,0% zenderaandeel in de doelgroep 20 – 34 jaar. Vaste pijler ‘Expeditie Robinson’ staat op de eerste plaats in de toplijst van de zender over het hele afgelopen jaar. De finale op 20 december behaalde ruim 1,3 miljoen kijkers en het hoogste zenderaandeel werd op 15 november behaald met 35,0% in 20 – 34 jaar. Ook Barbie deed het goed in 2012. Met haar sprookjesachtige bruiloft en de geboorte van Angelina scoorde de Haagsche realityster wekelijks tussen de 800.000 en 900.000 kijkers (6+) en aandelen van rond de 22% in de core doelgroep.

De opvallende reeks ‘Mijn Vieze Vette Vervelende Verloofde’ kwam uiteindelijk goed op stoom en behoort tot de top van de zender met ruim 900.000 kijkers en 19,5% zenderaandeel voor de finale op 15 oktober. Ook ‘Echte Meisje op zoek naar Zichzelf’ en ‘Britt en Ymke’ behaalden bovengemiddelde aandelen (respectievelijk 18,6 procent en 13,5 procent in 20 – 34 jaar). Vast anker ’So You Think You Can Dance’ tenslotte haalde het hoogste zenderaandeel op 4 november met 17,6 procent.

RTL7
RTL 7 bereikte in 2012 nieuwe records en kwam daarmee uit op een zenderaandeel van 7,2% in de doelgroep van de mannenzender, Mannen 20 – 49 jaar. In absolute aantallen bestaat de top 10 geheel uit sportuitzendingen, en in 9 gevallen uit Europa League-wedstrijden. De best bekeken wedstrijd van 2012, Schalke 04 – FC Twente met 1,6 miljoen kijkers, is ook de best bekeken Europa League-wedstrijd sinds de start van het toernooi in 2009.

Op nummer 5 in de top 10 staat de halve finale van het WK Darts, met 1,4 miljoen kijkers. Ook de andere sportuitzendingen werden goed gewaardeerd door de mannelijke kijker. Met de Formule 1, Dakar en boksen (WK Zwaargewicht) werden zenderaandelen bereikt van respectievelijk 27,7, 17,2 en 15,0% (Mannen 20 – 49 jaar).

Het best bekeken programma van RTL 7 was ‘Voetbal International’. Op 19 maart werd een record aantal kijkers getrokken: 997.000 kijkers. Een week eerder bereikte de voetbaltalkshow het hoogste zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar: 23,3%. Daarnaast wisten ook programma’s als ‘Leven Als Een Prof’, ‘Voetbalfans’ en ‘VI Vandaag’ bovengemiddeld te scoren. De films van RTL 7 werden in 2012 zeer goed bekeken. Aan kop gaat ‘The Bourne Ultimatum’ met een zenderaandeel van 20,0% en 818.000 kijkers.

RTL8
RTL 8 haalt over heel 2012 een zenderaandeel van 3,0% in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. In augustus werd een nieuwe vooravond geïntroduceerd, gedomineerd door sterke vrouwen als ‘The Nanny’, ‘Judges Hatchett en Maria Lopez’ en ‘Ellen Degeneres’. ‘Judge Hatchett’ haalde gemiddeld 3,3% zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 en ‘Judge Maria Lopez’ 3,4%.

De Amerikaanse realityseries hadden beiden de hoogste scores op 4 september met respectievelijk 7,8% en 6,3% in de core doelgroep. De dagelijkse talkshow van Ellen Degeneres had op 28 augustus het hoogste zenderaandeel met 5,8%. Tot de top 10 best bekeken films in 2012 (Vrouwen 20 – 49 jaar) behoren onder andere ‘Titanic’, ‘Atonement’, ‘Ciske de Rat’ en ‘White Oleander’.

RTL Telekids
RTL Telekids is het afgelopen jaar gestegen van 5,4% naar 8,4% zenderaandeel in haar core doelgroep 3 – 8 jaar, een stijging van 56%. In boodschappers met kind sluit het kidsblok 2012 af met 3,1%. RTL Telekids staat hiermee op nummer vier van de kinderzenders (na Nederland 3, Nickelodeon en Disney XD). Populaire programma’s zijn onder andere ‘Chuggington’ met een mooie 28,2% zenderaandeel op 21 september , ‘Green-Kids’ met 23,4% zenderaandeel op 11 november en natuurlijk ‘Club van Sinterklaas’ met zelfs 37,3% zenderaandeel op 15 november.

Digitale themazenders
RTL Lounge haalt een bereik van ruim 7 miljoen kijkers in de doelgroep 6+ en een vierde plek op de ranglijst. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van bijna 3,4 miljoen kijkers en eveneens een vierde plaats in de ranglijst. In 2011 was dat nog respectievelijk 5 miljoen en 2,3 miljoen kijkers.

RTL Crime haalt een bereik van 4, 5 miljoen kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar haalde de zender een bereik van 2,2 miljoen kijkers.

De nieuwe kinderzender RTL Telekids heeft sinds 10 september een bereik van 1,6 miljoen kijkers in de doelgroep 6+ behaald. In de core doelgroep 3 – 8 jaar is dat een bereik van 270.000 kijkers volgens SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten