De tv-zender Discovery Channel heeft de complexe vervangingsoperatie van het stadsmeubilair in Amsterdam vastgelegd. Vanaf januari 2013 worden bijna tweeduizend bushokjes en reclameborden vervangen door nieuwe exemplaren. Discovery Channel geeft in een tweedelige documentaireserie (operatie ‘Big Bang’) een inkijk in de enorme logistieke operatie die zich momenteel in de Amsterdamse straten afspeelt.
Na het winnen van een aanbesteding vervangt JCDecaux in rap tempo alle 1500 bushokjes en 450 reclameborden in de hoofdstad door nieuwe modellen. Een grote operatie aangezien de infrastructuur van de hoofdstad met haar smalle straten, grachten en bruggetjes de bewegingsvrijheid beperkt is.
Vooral het vervangen van tramhaltes brengt complicaties met zich mee. Het verkeer op de trambaan mag namelijk niet gestremd worden en de hoogspanningskabels en tuidraden mogen alleen ’s nachts worden afgekoppeld van het elektriciteitsnet. JCDecaux is dan ook al twee jaar bezig met de voorbereidingen en het opslaan van nieuw meubilair.
Voor de televisieserie heeft Discovery Channel het hele proces in beeld gebracht: van het ontwerp van de bushokjes tot de productie, de planning en de vervanging zelf.
Achter de schermen
Met behulp van tientallen teams die dag en nacht in touw zijn, lukt het JCDecaux begin januari om alle 450 reclameborden te plaatsen en vervolgens 30 bushokjes per dag te vervangen. René Witzel, algemeen directeur van JCDecaux: “Het eerste meubilair is in recordtempo geplaatst. Na een kort vorstverlet gaan we nu weer met man en macht aan de slag om het stadsmeubilair zo snel en efficiënt mogelijk te vervangen. Discovery Channel biedt de kijker nu een unieke blik achter de schermen van deze complexe, logistieke operatie.”
De mini-documentaires zijn nog enkele weken te zien op Discovery Channel. [Radiowereld.NL]
Bekijjk hier het Dossier Buitenreclame, waar honderden foto’s van veel radio- en tv-stations staan.