De regionale commerciële smartlapzender Radio Oranje Nationaal is gestegen in de luistercijfers. Uit een recent onderzoek van bureau Intomart GfK blijkt dat het aantal luisteraars van de radiozender in een jaar tijd meer dan verdubbeld is. In januari 2012 trok Radio Oranje Nationaal elke week 51.000 luisteraars, in januari 2013 is dat 104.000. Dit komt omdat de volkszender nu ook in Nijmegen te ontvangen is via de oude frequentie van Keizerstad.
De gemiddelde luistertijd steeg tot meer dan vijf uur per dag in Gelderland en meer dan zes uur per dag in Noord-Brabant.
Directeur Nico Silvius van Radio Oranje Nationaal. “Zoveel luisteraars erbij, die dan ook nog zo lang naar onze zender luisteren, dat is werkelijk uniek”, aldus Silvius. “Daarbij komt dat wij dankzij onze populaire mediapartner TV Oranje in een recordtijd een dusdanige plaats en positie hebben weten op te bouwen dat Radio Oranje Nationaal niet meer is weg te denken uit het radiolandschap.”
Silvius benadrukt de bijzondere prestatie van zijn smartlappenzender: “Het is een verdubbeling in een overvolle radiomarkt waaruit blijkt dat Radio Oranje Nationaal, net als TV Oranje, nog lang niet is uitgegroeid. Het toont tevens aan dat Nederlandse muziek nog steeds ongelofelijk populair is.”
Radio Oranje Nationaal ging van start in mei 2011. De zender werd gelanceerd als het radiobroertje van televisiezender TV Oranje. De zender ging van start in de provincie Noord-Brabant en werd in september 2011 uitgebreid met de regio’s Gelderland en Noord-Limburg. Directeur Nico Silvius is oprichter en oud-eigenaar van smartlapzender RADIONL uit Sneek. [Radiowereld.NL]