De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2012 uitgekomen op €962 miljoen, een daling van maar liefst 5,4%. Vorig jaar werd € 846 miljoen uitgegeven aan spot advertising en ruim € 116 miljoen aan non-spot advertising (sponsoring). Volgens Spot zijn de aanhoudende recessie en het teleurstellende EK voetbal duidelijk van invloed geweest op de bestedingen in de TV-reclamemarkt.
Spot en non-spot bestedingen
Ten opzichte van 2011 zijn de netto TV-bestedingen aan spot in 2012 gedaald met 5,9% van € 899 miljoen naar € 846 miljoen. De omzet aan spot bedroeg in het vierde kwartaal van vorig jaar € 255 miljoen. Non-spot advertising heeft minder last gehad van de economische situatie. Met een lichte daling van 2% is de non-spot omzet uitgekomen op € 116 miljoen. Omdat deze sponsoring vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert non-spot advertising minder snel op economische trends.
Online video advertising
De omzet van online video advertising van de Spot-zenders is in 2012 uitgekomen op € 9 miljoen, een daling van 20% ten opzichte van 2011. In deze economisch zware tijden concentreren adverteerders hun mediabudget op media met bewezen resultaten zoals TV, hetgeen ten koste gaat van jonge media als online video. Het snel groeiende aantal aanbieders van online video zorgt er bovendien voor dat het budget over steeds meer partijen wordt verdeeld.
Verwachting 2013
In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2013 licht zal verbeteren gaat Spot er vanuit dat de TV-bestedingen in 2013 ook voorzichtig zullen aantrekken. De eerste signalen op basis van het eerste kwartaal zijn positief. Spot verwacht dit jaar af te sluiten met een groei tussen 1% en 3%. Weliswaar ontbreken grote sportevenementen als een WK-voetbal of Olympische Spelen, een historische gebeurtenis als de inhuldiging van Koning Willem-Alexander zal zeker zorgen voor een boost in kijktijd en TV-bestedingen.
Michel van der Voort, directeur Spot: “Het patroon van de TV-bestedingen is vrijwel identiek aan die van de economische groei. Dat blijkt als je beide cijfers over elkaar heen legt. Een herstel van de TV-markt zal daarom afhangen van het economische herstel. We zien dat adverteerders in economisch slechte tijden juist voor het medium TV kiezen, veelal ten koste van andere media. De impact van TV in ons leven is zo enorm groot; zo’n 25% van de tijd die wij wakker zijn besteden we aan TV kijken. Nieuwe technologieën zullen deze rol verder intensiveren. Dat is de kracht van TV.”
Spot
Spot is het Nederlandse marketingcentrum voor TV-reclame. Spot verzorgt informatie over TV als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de TV-zenders in de reclame-industrie. In Spot participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, Eurosport, Eredivisie Live, Sport1 en NBCUniversal. [Radiowereld.NL]