Radio 2 mag zich de grote winnaar noemen van de nieuwe luistercijfers, zo blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. Het marktaandeel van de familiezender steeg naar 31,4%. In Wallonië gooide Radio Contact hoge ogen door Bel RTL van de troon te verstoten. Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2013-1 bevat dan ook de periode 5 januari tot en met 6 april.
Radio 2 omhoog
Nadat Radio 2 de afgelopen jaren het marktaandeel gestaag zag dalen, heeft het station de stijgende lijn weer weten te vinden. Het marktaandeel van de familiezender van de VRT steeg met maar liefst 3,3%-punt naar 31,4%. Dit is het hoogste marktaandeel van de zender in vier jaar tijd. Dagelijks temmen er 1,37 miljoen luisteraars af op Radio 2.
Drie dalers
Q-music zag het marktaandeel wederom dalen, al was het verlies dit keer beperkt. Het station daalde naar 13,1%. In de doelgroep 18 tot 44-jaar blijft Q-music marktleider met 22,6%. Daarnaast is de afstand tot de nummer drie vergroot. Nadat Studio Brussel de vorige periode een nieuw record neerzette, daalde de alternatieve jongerenzender met 1%-punt naar 11,9%.
Naast Studio Brussel kreeg ook MNM flinke klappen. De hitzender van de VRT zag het marktaandeel met bijna 2%-punt dalen naar 8,6%. Hierdoor blijft MNM de muziek- en informatiezender Radio 1 nipt voor.
Battle of the classics
De strijd tussen de twee classic hits zenders valt wederom in het voordeel van Joe FM. Het station zag zijn marktaandeel gelijk blijven op 7,9%. Nostalgie daarentegen noteerde een stijging naar 6,4%.
Luistertijd
Het stijgende marktaandeel van Radio 2 heeft ook een positief effect op de luistertijd van de zender. Deze steeg namelijk met 15 minuten naar gemiddeld 270 minuten per dag. Joe FM blijft tweede met 238 minuten, terwijl Studio Brussel op drie staat met 206 minuten.
Dominantie VRT
Het totale marktaandeel van de VRT steeg naar 62,4%. Hierdoor is opnieuw de discussie losgebarsten over of de VRT niet te dominant is. Volgens Open Vld-politicus Bart Tommelein wordt de markt door de VRT scheefgetrokken: “Tussen 2002 en 2009 was er een systematische daling van het VRT-marktaandeel van bijna 90 procent richting 60 procent, maar sindsdien is de verhouding opnieuw vastgeroest.”
Tommelein pleit er dan ook voor dat bij de verdeling van FM-frequenties in 2016 de FM-pakketen opnieuw ingedeeld worden, inclusief die van de VRT. “Zo kunnen andere mediagroepen meer ruimte krijgen op de radiomarkt”, aldus de politicus
Wallonië
In het Franstalige gedeelte deelde Radio Contact een dreun uit aan ‘grote’ zus Bel RTL. De dolfijn zag zijn marktaandeel stijgen naar 16% en stijgt hierdoor naar de eerste plaats. Bel RTL daarentegen zag zijn marktaandeel met 2,5%-punt dalen naar 13,4%.
Mocht de daling bij Bel RTL doorzetten dan dreigt het zelfs zijn tweede plaats kwijt te raken. VivaCité kruipt namelijk uit het dal. Nadat het regionale netwerk van de RTBF vorige periode flink onderuit ging, steeg het marktaandeel nu weer naar 12,9%.
De plaatsen vier tot en met zes worden bezet door Nostalgie, Classic 21 en La Première. Deze zenders zagen hun marktaandeel allemaal dalen. [RS/Radio.NL]