[Update] Regionale dagbladen hebben hun gezamenlijke oplage afgelopen jaar zien dalen met vijf procent. Het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant zagen zowel hun papieren als hun digitale oplage teruglopen. Maar de oplages van Trouw, Volkskrant stijgen licht. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI.
De digitale editie van het Dagblad van het Noorden had in 2009 bijna zestienduizend abonnees. Vorig jaar waren dat krap veertienduizend. Het aantal online lezers van de Leeuwarder Courant daalde in dezelfde periode van dertienduizend naar ruim elfduizend. De papieren edities van de titels daalden naar respectievelijk 123 en 81 duizend.
Van de regionale dagbladen daalde verder vooral de oplage van Het Parool. De Amsterdamse krant verloor 9,3 procent. Ook van het Leidsch Dagblad, HDC en BN/De Stem daalde het aantal gedrukte kranten stevig. Positieve uitschieter is de betaalde oplage van Alphen CC, die met ruim achtduizend exemplaren bijna verdubbelde.
Oplages Trouw, Volkskrant stijgen licht
Van de landelijke dagbladen hebben alleen Trouw en de Volkskrant de papieren oplages vorig jaar licht zien toenemen. De betaalde papieren oplage van beide titels daalde wel, net als bij de andere landelijke kranten. De totale papieren oplage van landelijke dagbladen viel met twee procent terug, blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI.
Trouw drukte vorig jaar 1,1 procent meer kranten, de Volkskrant 0,3 procent. Van de andere titels waren het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad de grootste dalers met respectievelijk 9,3 en 7,1 procent. NRC Handelsblad daalde met 1,1 procent het minst.
De Telegraaf was vorig jaar nog steeds de grootste krant met een totale oplage (betaald en gratis) van ruim 582 duizend stuks. De betaalde oplage van de krant daalde met bijna vier procent. De nummers twee en drie, het AD en de Volkskrant, zagen de betaalde oplages dalen met respectievelijk 2,4 en 2,2 procent.
De digitale editie biedt landelijke dagbladen nog soelaas. Het FD verdrievoudigde het aantal online lezers in drie jaar tijd. Zeker twaalfduizend abonnees lezen de zakenkrant nu digitaal. NRC Handelsblad heeft inmiddels bijna achttienduizend online abonnees. Alleen de Volkskrant had vorig jaar minder digitale abonnees dan in 2011. [Novum/Radio.NL]